2014. március 16., vasárnap

OKT 5.túra 2014.Feb.16. Hideg-kúti major---Kisvásárhely

Mivel más teendőink voltak illetve az elmúlt pár hétben volt egy kis télnek nevezhető idő is ezért hosszas időpont egyeztetés után a mai napon, ennek a  szakasznak az elmaradt részét és a Sárvár-Sümeg szakasz utolsó részét teljesítettük.

Reggel Sümegről a menetrend szerinti busszal mentünk ki a Hideg-kúti majori megállóhoz.Fontos tudni,hogy ez feltételes megálló,tehát előbb egyeztetni kell az autóbusz vezetővel.Nekünk nem volt szerencsénk,mert csak a második arra fele tartó járat  vezetőjével tudtunk  megegyezni.

Bő 15 perces utazás után megérkeztünk kiinduló pontunkhoz. Az itt található pihenőhely szépen fel van újítva,
Indulás előtt
ha valakinek túra közben esik útjába kellemes pihenőhelyet talál itt.Gyors csoportkép készítése és rövid cihelődés után neki vágtunk a Keszthelyi-hegység peremén található bazaltíkus Tátika hegy  és Tátika Vár megmászásának, mely 410 méteres tengerszint feletti magasságban található.A segítségül használt térképek szerint az OKT pihenőig 1590 m-t kellett teljesítenünk innen a vár további 520 m-es kapaszkodás után érhető el.  A kapaszkodásunk az OKT pihenőig illetve a kék rom elágazásig 32 percig tartott ,az átlagsebességünk pedig 2,99 km/h volt.
www.balcsi.net/tatika-vara.html

Az út végig jól járható,közepesen nehéz,néhol erős,izzasztó kapaszkodókkal. A jelzések végig kitűnően vezettek bennünk mind feljebb,jóformán az egyiktől már látszott a másik.Fontos megemlíteni,hogy a jelzéseken látszik,hogy gondos kezek nem oly régen újították fel őket.  Az ösvény végig évszázados bükkök,gyertyánok,kőrisek és kocsányos tölgyek között visz egyre magasabbra.
Egyre feljebb
A tavasz közeledtét jelezte,hogy a mai napon már hallottuk az énekes madarak csodálatos csicsergését és rengeteg aljnövényzet is kizöldült már.Szinte hihetetlen,de már szedtünk medvehagymát
Medvehagyma mező
a szendvicsünkbe és haza is került egy kevés. Fontos,hogy csak az szedje le aki ismeri,mert könnyen téveszthető a gyöngyvirággal aminek viszont kellemetlen következményei lehetnek.

A fárasztó kapaszkodás közben a bazaltorgonáknál akinek van kedve megkeresheti a Remete barlangot,mi ezt kihagytuk,igaz jelzést sem találtunk ami ráutalt volna. A bazaltorgonáktól tovább kapaszkodtunk felfelé és már majdnem az OKT-s pihenőig felértünk mikor felsejlett előttünk a vár. Akinek nincs kedve a további mászáshoz annak itt jobbra kell letérni a K- tovább arra halad.

Mi vállaltuk a további 520 m-es meredek kapaszkodást ami felfelé 11 percig tartott 2,77 km/h-s átlagsebességgel.Ugyanez lefele 7 perc és 4,93 km/h volt.  Az út innét végig erős emelkedésű,csak a végső 50-60 m enyhül meg,de az élmény mindenképp megéri,kihagyhatatlan.

A hegy és a vár a nevét az első birtokosától kapta,fontos tudni ez hazánk egyik legrégebbi kővára,melyet az évszázadok csatái tépáztak a mai állapotig,bár látszik,hogy szorgos kezek próbálják felújítani a romokban is csodálatos építményt,melyet több mint 400 éve gyújtottak fel a törökök.
Tátika várának romjai

A várromból csodálatos körpanoráma tárul elénk.Látni a Keszthelyi-hegység többi csúcsát a Zalaszántói-medencét és a környező településeket,de felejthetetlen látvány a Rezi-vár romja valamint  a Sztúpa fényesen világító tornya is.. A hab a tortán, jó idő esetén,a Balaton látványa a tanúhegyekkel.
Panoráma Tátika várából

Gyors ereszkedés után elértük az elágazót,honnét a már jól ismert erdőben vezet tovább a kék sáv jelzés az OKT-n. Innét már látszik,hogy kevesebb turista jár,az ösvény kevésbé látható,néhol el is tűnik a sűrű aljnövényzetben,de a jelzések itt is kitűnően és láthatóan vezetnek tovább.Néhol kiborult fákon kell átlépni vagy mászni,ami romantikus hangulatot ad ennek az útszakasznak.

A következő megállásra késztető hely a  Fekete-Tó
Fekete-tónál
melynek környezete igazi vadregényes képet nyújt,nyáron olyan érzése lehet az embernek,hogy dzsungelben jár. Innét tovább ereszkedünk,oldalazunk lefele az erdőben néhol alig látható ösvényen,de a jelzések nagyon jól vezetnek lefele a hegyről látszik a nem régi felújítás itt is. Egyedül akkor van egy kis tanácstalanság az emberben mikor kiérünk az erdőből a földútra,itt nem egyértelműek a jelzések,de tudjuk,hogy balra kell fordulni.
Tapló gomba
Kb. 500 m után jobbra kell letérni egy irtáson,de a jelek itt jól vezetnek az erdei aszfaltútig,hol szintén balra fordulunk és megindulunk a sarvalyi erdészházig.Itt túránk leér a hegyről és majd végig sík terepen vezet egész Sümegig kisebb .-nagyobb hullámvasútazással majd végig aszfalton. Elhaladunk a romos erdészház  mellett és megérkezünk a már messziről látható Sarvaly pihenőhöz.  Erről a helyről tudni kell,hogy valamikor itt egy virágzó középkori falu állt,mely már majd 500 éve elpusztult. Emlékét az erdőben található templomrom idézi fel,de jelzést erre nem találtunk. Itt érdemes kitérni a Sarvaly-forráshoz
A Sarvaly forrás foglalata
,mely időszakos,száraz időszakokban elapad.Jelenleg bő vízzel csordogált a szépen felújított pihenőhelyen keresztül. Érdemes a pihenőidőt ide tervezni.

A tátikai elágazótól idáig az út 7100 m volt,melyet 94 perc alatt teljesítettünk 4,54 km/h sebességgel.

Gyors bélyegzés után indultunk utunk következő állomása
Dolgoztak a harkályok
felé mely 6650 m, és 90 perc alatt sikerült legyűrnünk 4,41 km/h átlaggal. Az OKT itt először aszfalton vezet egészen a Sümeg-bazaltbánya vá. elágazóig,ahonnét egy murvás út vezet egész Sümeg határáig. Meglátszik a teherforgalom,mert köszönhetően ez előző napi esőnek bokáig érő tócsákat kellett kerülgetni végig. Egy izmosabb emelkedő végén,miután áthaladtunk két magasfeszültségű vezeték alatt elértük Sümeg egyik iparnegyedét.

A tájképet régóta meghatározó Sümeg vára
Előtünk Sümeg
adja erre már az útirányt,kelet felől érünk be a barokk városba,melyről részletesebben itt olvashattok:

Sümeg óvárosa

Végighaladva a sajátos hangulatú belvároson feltűnt ,hogy a főutcán együtt halad a kék,piros ,zöld és sárga jelzés.Ez kevés helyen van így.

Szomjunkat finom helyi fröccsel és nem helyi,de finom sörrel a Garnay utcai büfében oltottuk,mindjárt kétszer,mert ez volt a mai nap első ilyen jellegű megállója . Ezt a helyet mindenkinek ajánlom,mert kellemes árakkal és kedves személyzettel várja a vendégeit.

Betértünk a sümegi vasútállomásra bélyegezni,melynek óriási forgalmát 1 azaz egy szolgálattevő vezényli le. Innét neki vágtunk túránk utolsó mai szakaszának Kisvásárhelyig. Előszőr minden túrázó rémálmán, a kb három és fél kilométeres aszfaltos országúton vitt a jelzés.A Marcal folyó hídján átmenve elértük Zala Megye határát
Érkezés Zalába
,ahonnét nemsokára a jelzések letértek egy földútra(hál Isten) mely az erdő és a mező közt érte el Kisvásárhely első házait és a bélyegzőt rejtő haranglábat.

Ez egy elég jellegtelen szakasz,semmi érdekesség csak  aszfalt ,az  erdei út egy kicsit már élvezetesebb,de itt más árnyékolta be a kedvünk:a rengeteg szemét .Ezek az illegális lerakók Sümeg keleti részén kezdődtek és egyre szaporodtak.Szomorú látni az emberek ilyen felelőtlenségét . A másik ami megütötte a szemünk az utolsó részen,a sok falopás árulkodó jele.Válogatás nélkül esztelenül vagdossák ki a fákat,néhol 50-60 centis csonkokat hagyva.Láttunk egy csoportot"munka"közben,de meglátva bennünk besiettek a sűrűbe.
Eltört kereszt a falu határában

Ez a szakasz  6350 m volt.83 perc kellet a teljesítéséhez 4,73 km/h átlag sebességgel.
Harangláb Kisvásárhelyen

Ezen a távon meglátszik,hogy mások tartják karban a jelzéseket,melyek már kopottak és nagyon ritkák !

Összegezve, egy kellemes túra napot teljesítettünk,volt nagyon kellemes vadregényes szakasza és sajnos lehangoló része is a végén.

Több kép:https://picasaweb.google.com/103760014976474328259/OKTHidegkutiMajorKisvasarhely?authkey=Gv1sRgCN-Ohe_Y17jYPw

Térkép és szintrajz a szakaszról: