2014. március 16., vasárnap

OKT 6.túra 2014.Feb.27. Szentbékkála-Badacsonytördemic

A mai napra az eddigi legnehezebb túra útvonalat néztük ki,ami elég komoly szintemelkedést ígért,bejárva a Káli-medencét és a tanúhegyeket,hogy a végén megmássza Badacsony bazalthegyét.
Buszváró bazaltból
Az autót Badacsonytördemicen a vasútállomáson hagytuk és busszal értük el Szentbékkálát. Érdekes,hogy a két település mindössze 13 km távolságra van egymástól.de busszal sajnos csak zánkai átszállással közelíthető meg ,ami 35 km-re növeli a távot nem kevés idővel megnövelve az utazást.

Magyarország egyik legszebb része a Balaton-felvidék aminek egyik ékköve Szentbékkála
Érkezés a "múzeum"faluba

www.szentbekkalla.hu/h/fooldal.html
a maga érintetlen hangulatával,távol a világ zajától. A bélyegzőpont a falu presszójában van ami egybe esik a bolttal.Így itt nyugodtan lehet pótolni az elfogyott készleteket és frissíteni egy jót. A presszóban nagyon kellemes árakkal találkoztunk ,így még jobban esett az elfogyasztott  kis sör,fröccs stb. A bélyegző az üzlet előtti oszlopnál van,de a személyzet be is hozza ha nem veszed észre. Záróra után beviszik a kis dobozkát amiben a pecsét és a párna van,de ha későn érsz oda akkor is meg lehet oldani a pecsételést ,egyeztetést követően.

Miután összekaptuk magunk nekivágtunk az évszázados házak közt a túránknak.A tájképet meghatározza a Római  kat.templom,
Szentbékkálla rk.templom
melyet egy Eszterházy püspök építtetett a falunak. Pár perc után felkapaszkodunk a falu temetőjéhez,mely mellet elhaladva nemsokára elérjük a Velétei Palotaromot,mely a falu földesurának a veszprémi püspöknek volt a tulajdona és a XVI.sz.végén pusztult el.
Püspöki templom romjai
Innét visszaereszkedünk a faluba és a kálváriát érintve elérünk a település fő látnivalójának a Kőtengernek a letéréséhez,jobbra,de a jelzések kitűnően vezetnek. A Kőtenger a vulkanikus tevékenységnek az eredménye ,csodás látvány néhol ház nagyságú szikladarabokkal.A legérdekesebbek az "ingó"kövek,melyekre rálépve mozgást érzékelhetünk. Az Okt a Kőtenger
A kőtengernél
jelentős részét bejárva ereszkedik le a Kő-hegyről és halad Mindszetkálla felé. Elhaladva a lovas póló pálya mellett elérjük Szentimrepusztát,majd az aszfaltos utat ,amin jobbra fordulva érintjük Mindszentkállát. A faluból kiérve  keresztezzük,utunk során nem először a Kékkő tanösvényt. A falu határában nem egyértelműek a jelzések ,először teljesen balra kell tartani,majd egyenesen ,elhagyva a Kékkő tanösvényt.Ezen a nagyon rövid szakaszon egyáltalán nem láttunk kék- jelzést,pedig a tanösvény oszlop útjelzőit biztos fel lehetne használni.

Ezután utunk egy mélyútban
Mélyútban
folytatódik ,emelkedik a Láz-tető felé. Hol hullámvasutazva hol meredekebben emelkedve folytatódik az út néhol megművelt szőlők közt,de nagyon sok elhagyott szőlőt,földet látni errefelé,
Villa Negra
melyet már mindnyájunk nagy példaképe (Rockenbauer Pál) is elmondott a közel 30 éve készült ,az OKT-ről szóló filmjében.Útunk ezen része végig dzsindzsás elhanyagolt ösvényeken vezet,jó jelzettséggel.Meredek,fárasztó kapaszkodás után elérjük a túra ezen részének a csúcspontját és megkezdjük a jelentős,néhol meredek ereszkedést már megművelt szőlő ültetvények közt
Panoráma a Láz-tető válláról
. Jobbra kanyarodva az aszfaltos úton ,mely Diszelre vezet ,pár száz méter után balra térünk és megkezdjük a meredek emelkedést a Csobáncra.Utunk végig présházak és szőlők,gyümölcsösök közt megy egész a Simon Tanyáig
Simon tanya
ahonnét kezdődik a kékL jelzést,melyen fel lehet kapaszkodni a Csobánci vár megmaradt romjaihoz,melyet mostanában kezdenek felújítani.A várat az 1250-es években kezdték építeni és a török soha nem tudta elfoglalni.Mint annyi más végvárnak is úgy Csobáncnak is az Osztrák császár parancsa lett a veszte az 1700-as évek elején. A fárasztó mászásért bőven kárpótol a panoráma ,mely elénk tárul. Csobáncról leereszkedve
Csobánc hegye a várral
érünk be Káptalantótiba,mely már a XIII.-ik századba virágzó település volt.Látnivalói a  Sabar-hegyi templomrom és kézműves piac ,mely minden vasárnap kiváló programot ígér .Beérve a faluba,útba ejtettük a helyi hősök emlékművét,egy néma megemlékezés erejéig.
Néma főhejtás

A faluban van a következő bélyegzőpont,a Horváth -Kertben ,melyet könnyű megtalálni,mert részint az OKT mellett fekszik részint több jelzés és tábla is útba igazít.
Itt a pihenőhely
 A bélyegző mellé kedves kiszolgálás és kedvező árak is várják a megfáradt turistát. Mi is frissítettünk ki sörrel ki fröccsel vagy csak ásványvízzel és közben összegeztük a mai túra első részét.

Szentbékkákától idáig  11,25 km-t tettünk meg 2 óra 56 perc alatt 3,8 km/h átlaggal és közben teljesítettünk felfele 326 m,lefele 376 m szintet. A szint és út körülményeket is figyelembe véve meg voltunk elégedve.

Még egy frissítő kör után elkezdtük utunk második,de nehezebbnek ígérkező részét. Végig haladva a falun jó 2 km "aszfaltozás" után az Istvándy Pincészetet elhagyva kanyarodtunk le jobbra ,hogy megkezdjük a Gulácsi hegy meghódítását.
Előttünk Gulács
Az Okt nem megy fel a hegy csúcsára csak a" válláig" kapaszkodik fel.Akinek kedve és ereje van annak érdemes felkaptatni a csúcsra is.
Kapaszkodás a Gulács oldalában
Mi kihagytuk ,egyrészt idő hiányában,másrészt még várt ránk Badacsony. A Gulácsi hegy is a tanú hegyek egyike és elsősorban szőlőtermesztéséről híres. Az aszfalttól való letéréstől a kékcsúcs jelig a kék- jel a zöld- jellel azonos útvonalon halad ,végig erdőben és erős ,farasztó emelkedőkkel. Az erdőben néhol balra már feltűnik Badacsony látképe is. Az elágazás után egy darabig még felfele tartunk,majd megkezdjük az ereszkedést előbb az erdőben ,majd kiérünk a mai útúnkat végigkisérő szőlők és hétvégi házak közé. Leereszkedve az országúthoz balra tartunk,majd kb 50 m után egy lépcsőn felmegyünk a Badacsonyra vezető útra.

Badacsony a legmagasabb  és leghíresebb tanúhegyünk,a borvidék központja,mely a Balaton két öble közt helyezkedik el. Bővebben:
Badacsony északról nézve

A lépcsőn felérve továbbra is szőlőültetvények között érjük el Köbölkút-hegyet
Köböl-kút
,mely valamikor önálló település volt,jelenleg csak pár lakó van aki állandóan itt lakik,de a házak és pincék szépen fel vannak újítva.Innét  kezdjük meg a fárasztó kapaszkodást végig emelkedve hol házak közt,hol mély úton haladva.Vissza -vissza tekintve csodáljuk a Tapolcai és Káli -medence festői,csodálatos panorámáját ,mely egyébként mai útunk végig kisérte. A mászás után elérjük Köbölkút-hegy felső részét,hol egy pihenőhely is található és egy emlékmű
A Bányász.emlékműnél
a badacsonyi kőbányászoknak állítva emléket. Innét kapaszkodunk tovább a szintén nemrég felújított Kőkapuhoz
Kőkapu határán
,utunk végig a csodálatos bazaltoszlopok árnyékolják.Egy rövid szusszanás után megkezdjük a kiépített úton
"Sétány"  a csúcsra
a mászást egész a Kisfaludy kilátó elágazásáig,melyet szintén a közelmúltban újítottak fel.
A felújított Kisfaludy kilátó

Felkapaszkodva a kilátóba csodás kilátás tárul a szemünk elé
Panoráma Balaton-felvidékről
. Lehet látni az egész Tapolcai és Káli medencét,a Tihanyi félszigetet,a déli partot. Kár szót fecsérelni rá.ezt látni kell. Tovább haladva a kék- jelen hullámvasutazva elértük a Rózsakőt,Hertelendy emlékhelyet.Közben néma főhajtás a Badacsony nagy szerlmesének,Dr.Jugovics Lajos, az emlékműve előtt
Emléktábla Badacsony szerelmesének
. Érintjük az Egry kilátót,ahol megcsodáljuk a Balaton panorámáját
Panoráma a Balatonról,távolban Fonyód
a fonyódi heggyel,majd a monumentális Ranolder keresztet
Monnumentális
érintve eljutunk utunk utolsó nagy kihívásához a Bujdosók lépcsőjéhez
Két nap izomláz
,melyen lefele haladva is nem sokára megjelennek a combfarkas harapásainak árulkodó jelei. A lépcsősoron leérve elérjük a valamikor szebb időket látott és jobb sorsra érdemes Rodostó Túristaházat.  A Bujdosók lépcsőjének rövidebb részének leküzdése után elérjük a szőlő ültetvények felső részét.Útunk innét végig pincék és hétvégi házak közt ereszkedik ,néhol meredeken egy szűk aszfaltos úton a badacsonytördemici faluig.

Legnagyobb döbbenetünkre az egész faluban nem találtunk egy kocsmát,presszót,pincét stb,hogy leöblítsük az út porát,így kénytelenek voltunk a helyi vegyes"bót"-ban oltani a szomjunk,ahol viszont kocsmai árakkal találkoztunk és minden meleg volt.A hűtők ki voltak kapcsolva!

Így itt összegeztük az utunk második távját,mely alatt 12,03 km-t teljesítettünk 4 h 11p altt 2,87 km/h átlaggal 556 m-t felfele és 553 m-t lefele. Az átlagsebességgel nagyon nem voltunk megelégedve,de ezt betudtuk a rengeteg látnivalónak,ahol nem kevés időt töltöttünk csodálkozással és fényképezéssel valamint kisebb szusszanásokkal. Ezenkívül a kilátók megmászása és a körülnézés is csökkentette az értékét.

Összegezve az eddigi túráink legszebb és legélvezetesebb távján vagyunk túl ,kiválóan kiépített útvonalakon ,jó jelzettség és egyéb kiegészítők mellett.

Sajnálatos módon ,pedig ez már a 6.ik OKT túránk volt, ma sem találkoztunk természetjárókkal.leszámítva azt a 4 embert akik Badacsonyból jöttek fel körülnézni tűsarokban.

Bízunk benne,hogy a jó idővel a természetjárók is megjelennek az OKT útvonalán.

A szakasz többi fényképe:https://picasaweb.google.com/103760014976474328259/OKTSzentbekkallaBadacsonytordemic?authkey=Gv1sRgCPi-k6yv2ePKlAE

Térkép és szintrajz a szakaszról: