2014. március 15., szombat

OKT 3. túra 2014.Jan.09 Vállus-Keszthely-Hévíz

Mivel kis csapatunk(6 fő) nem messze lakik ezektől az útvonalaktól ,ezért úgy döntöttünk,hogy a mai ígéretes időjárású napon eltérünk az ajánlott itinertől a köv. útvonalat járjuk be:

Vállus-Keszthely-Hévíz

Ez a táv előzetesen cca 19 km-t ígért,a keszthelyi kitérők nélkül((+2,4 km)---

A túrát ahogy látszik Válluson kezdtük a már jól ismert kápolna melletti rég bezárt vegyesbolti bélyegzőhelynél.Itt készítettünk pár képet a kis csapatunkról a kápolnával és a helyi I.és II. világháborús emlékművel.Tisztelgés Vállus hősei előtt és indulás.
 A faluban egy közepesen nehéz emelkedőn haladtunk felfelé,míg el nem értük a helyiség végét.Még itt sem volt semmi baj.

Kiértünk a falu végére egy murvás útra ahol  egy nagyon nem egyértelmű(!) jel mellett simán egyenesen mentünk,de ez a rossz irány! (habár mint később kiderült ez az út a Büdös -Kút-i  katonasírokhoz vezet,ahonnét simán elérhető a Nagymező a Festetics kilátóval-alternatívának nagyon jó!)

Na mi a rossz irányba mentünk! Kb 1 km.után ,mivel nem láttunk jelzést vissza fordultunk és egy elágazóban felfedeztük,hogy jobbra kellet volna letérnünk(!).

Letértünk.....
Jó kis búvóhely

Kb. 50 m után volt egy Y elágazó,jobbra egy kidőlt fákkal övezett -ember nem járta-ösvény balra egy járművek által kijárt út.Mi nagy hévvel az utóbbit választottuk. Kb. még egy km után kiderült ez volt a rossz! Vissza a kiinduláshoz!  Jelzés sehol,elő a térkép(jó hogy volt!)

Bemerészkedtünk a  már említett "vad"ösvényre ahol kb. 500m! után láttunk egy kék sáv jelet,megnyugodtunk...

Mentünk még kb 500 m.t és egy kanyar után vissza(!) értünk oda ahol már jártunk!  Valahol biztos volt egy "ösvény" jobbra,de hogy az nem volt jelöle az 100% !

Újabb térkép és GPS böngészés után úgy döntöttünk,hogy neki vágunk egy meredek ösvénynek ny-i irányban.
Ereszkedés a mederbe
Ez az út egy patakhoz vezetett ahol-mivel jelenleg ki volt száradva-könnyen átkeltünk
A mederben
.Ezután agy meredek kapaszkodón felmentünk egy ösvényre,aho kb. a 10.-ik fán(láás csodát)ott viritott a kék sáv!

Ezen a részen Vállus felől jobban kéne jelezni az útvonalat! A  helyiek elmondása alapján ellenkező irányból jobb a jelzés!

Miután megtaláltuk a "jelet" nagyon kellemes  úton haladtunk tovább.Útunka kisebb-nagyobb emelkedők tarkították a januári tavaszban virágzó kankalinokkal(zsibavirág)
A tavasz első jele
és több ezer erdei méter kivágott fával,rendes gúlákba rakva. Elgondolkodtató,habár..... ezek a fák 80%-a fekete fenyő volt.Aki többet szeretne tudni erről a tájról:

Találkoztunk egy erdésszel aki a Bakony Erdő alkalmazottja volt,Tőle tudtuk meg ,hogy ezek a fekete fenyők nem őshonosak nálunk,ezeket a Festetics hercegek telepítették a keszthelyi hegységbe és,hogy megeredjenek ezért még termőföldet is képesek voltak oda hordani!

Ezeknek a fenyőknek lejárt(szerinte) az ideje és most igyekszenek visszaállítani a kopár sziklás,tölgyes,bükkös,cserfás állapotot.
Sejtelmes

Utunk itt már nagyon jó jelzett részeken vezetett!

Aztán nagyon -nagy meglepetésünkre elértünk egy jelzést(a már említett erdésztől tudjuk,idáig értek el a Bakony Erdő munkatársai) amire Kis-Szék_tető volt írva és korrekten írta a további útvonalat.
Új útjelzők

Sorrendben:

Nagy-Meszelátó

Kecske-Gerinc (itt meg kell említenem,hogy innét az első elágazónál van egy egy kék sáv jel egy kb.50 cm-él elfűrészelt fekete fenyőn ami már a kidőlés határán van,nem ártana a  jelet pótolni!)

Pórakháti Völgy

Csider Völgy

Nyilas Erdő

Itt(Nyilas Erdő) ágazik el az út a Festetics kilátóm felé! Aki nem akar erre menni az jobbra tartson a galamblövő lőtér fele erre megy az OKT!

Véleményünk szerint mindenképp megéri kitérni a kilátó fele ez  kb.1,5 km.  A kilátó a Nagymezőig
Negymezei pihenőhely
és onnét a kék háromszögön érhető el.Nagymezőig egy kellemes út visz.Ott érdemes megpihenni,körülnézni.Akinek van kedve és energiája teljesítheti a jól kiépített erdei tornapályát.

Innét szintén a kék háromszögön lehet megközelíteni a Festetics kilátót.Habár a Nagymezőről egy elég szigorú kaptató visz fel a kilátóhoz,de az élmény mindenképp megéri.
A Festetics kilátónál

A kilátó megmászása után visszatérünk a Nyilas Erdőhöz ahol balra fordulva elérjük a lőtereket,majd beérünk Felsőgyenesre,itt már aszfalton megyünk tovább.Érdemes megállni az útba eső sörözőben(kellemes árak),.majd az OKT mellett fekvő őshonos magyar állatfajtákat bemutató gyűjteménynél.
Vaddisznó csorda

Innét szabadon választható útvonalon lehet eljutni a bélyegzőhelyhez(MÁV állomás).Aztán neki lehet kezdeni a hévízi túrának.Érdemes a Kastély fele megközelíteni a hévízi kerékpárutat. A kastélytól már jól ki van jelölve az út.Keszthelyen igazándiból csak átrohantunk,mert rengetegszer jártunk már itt és a Festeticsek városa nem egy gyorsan elintézhető program ,de akit érdekel:
www.keszth ely.hu                                                                                                                                          Egész Hévízig aszfaltos kerékpárúton visz az utunk,de mivel végig erdőben és "mocsárban"
Mocsárban Hévíz előtt
visz nem annyira egyhangú.

Mi a tavat
A Tófürdő
jobbról kerültük meg(ez a rövidebb) és elértünk mai túránk végére.

Hévízről:

hu.wikipedia.org/wiki/Hévíz

Leszámítva a vállusi elágazó bizonytalanságát,nagyon kellemes útvonalon vagyunk túl ,rendkívül pozitív élményekkel!

Több fotó a szakaszról:  https://picasaweb.google.com/103760014976474328259/OKTVallusKHelyHeviz?authkey=Gv1sRgCJqL3d7bhNLlHw

Térkép és szintrajz a szakaszról: