2014. szeptember 28., vasárnap

Mentsük meg a Béndeki kápolnát Emléktúra
 2014.szept.27.

Béndek egy már az ókorban is lakott település a Somogy megyei Hács közelében.A falu 1983-ban teljesen elnéptelenedett,a erózió azóta szinte teljesen megsemmisítette az egykori ,szebb napokat látott falut.(bővebben:http://hacstortenete.hupont.hu/14/bendek )

2009-től Molnár Zoltán kántor-tanító Úr vezetésével egy kisebb csoport megpróbálja felújítani az egykori kápolnát
A kápolna
és visszaadni valamit a régi dicsőségéből.Sok kitartást és sikert hozzá.

Ezt a nemes célt karolta fel a balatonboglári Gaál Gaszton cserkészcsapat (http://portal.622gg.hu/online/) és 2012 óta Visnyei Tibor és Csobor Tünde szervezésében emléktúrát szervez a kápolna megsegítésért a túra nevezési díjának felajánlásával. További kitartást és erőt kívánunk nekik a munkájukhoz.

A túráról a jesitmenyturazoktarsasaga.hu/okt_forum?a=dh&id=1 túra naptárjából értesültünk és határoztuk el,hogy csapatunk megcsinálja ezt a túrát,támogatva e nemes eszmét. Laci barátom és párja,Gyöngyi a 26 km-es gyalogos távot ,én és feleségem,Manyesz a 42 km-es maraton távot választottuk,de kerékpárral. A mi választásunk mint kiderült nem a legszerencsésebb volt,mert köszönhetően a nyár időjárásának,mely az idén egy szerda délelőttre esett,biciklivel szinte lehetetlen volt a mély talajnak,tócsáknak köszönhetően a táv teljesítése. Kb. a táv felén toltuk,cibáltuk a drótszamarat,de megérte.

Reggel borús,de enyhe idő volt,túrázásra épp alkalmas,de napközben többször megeredt az eső,de nem zavaróan.

7 óra után pár perccel értünk a boglári vasútállomásra
A start
,a nevezés
A nevezési iroda
után nyeregbe pattanva az Erzsébet utcán haladtunk Ny felé. A Jamai -patakon
Átkelés a Jamai-patakon.....
átkelve ,a Z- jelzésen haladva a Harkály utcán balra fordulva a Berek felé D,DK felé. A berek amúgy is mély talaja most alkalmatlan volt bicózásra,rengeteg helyen tócsák és sártenger
...és a Bereken
kerülgetése  volt szükséges.

Boglárt elhagyva nem sokára utol értük Laciékat és egy teljesítménytúrázó srácot
Gyalog most könnyebb volt
aki 42 km-en indult,valami fantasztikus sebességgel,kivel többször találkoztunk útközben,mert ahol nehezen ment a kerékpározás ott Ő ütemesebben tudott haladni gyalog mint mi.Üdv neki innét is.

Kiérve az ordacsehi szemét telepre vezető aszfaltútra,balra kanyarodva legurultunk a lejtőn majd lengyeltótiba vezető országúton balra kanyarodva É felé haladtunk Szőlőskislak felé. Beérve a faluba ez első utcán jobbra fordultunk,elhaladtunk a kat.templom mellett  és a Z- jelet és a szalagozást követve elértük a Gaál kastélyt
A kiprivatizált és azóta elzárt Gaál Kúria
,mely a közelmúltban a BB gondozásában volt,jelenleg magánkézben van és megközelíthetetlen(kár).
   Itt elhagyva az aszfaltos utat ,egyenesen mentünk tovább Dk felé ,szőlő ültetvények,majd később megművelt területek
Út a kukorica táblák közt
közt,ami egy völgyben vitt. ezután beértünk egy erdős részbe ahol a szalagok és jelzések jól vezettek,majd egy mélyúton
Mélyúton Landord felé...
,folyamatosan emelkedve megérkeztünk a Landordi-tetőre
Szőlőtáblák közt a Landord-tetőn
az első ellenőrző pontra,ahol mi voltunk az első "vendégek". A segítőkész személyzet elvégezta a pecsételést,keveset beszélgettünk velük,frissítettünk és mentünk tovább. A fotó elkészítését elfelejtettük róluk,elnézést.
   Az ellenőrző pontról legurulva és az ellenlejtőn felkaptatva a 26-os és 42-es táv ketté vált.Mi jobbra fordultunk és a szőlőősgyöröki szőlőhegyen haladva,hol szőlők közt,hol réten,erdő mellet haladtunk a következő ellenőrző pont,Gyugy kálvária, felé. Az út itt is néhol nehezen járható
Csak óvatosan !
,mély,saras volt. Több helyen csodás panoráma tárult elénk
A völgyben Szőlősgyörök házai
,máshol pedig szőlő telepek közt haladtunk. Láthatóan a gazdák igyekeznek védeni a termést
Automata "szőlőőr"
a kéretlen szüretelők ellen. Az eszköz pont mellettünk durrant el,jó,hogy hozzá vagyunk szokva.
  Gyugyra egy betonos uton gurultunk le,balra fordulva a gyugyi kocsmában frissítettünk egyet és ettünk egy csúcs csokit,habár a legmagasabb pont nem itt volt a túránk során.

Gyugy(http://www.gyugy.hu/ egy rendezett település nem messze a Balatontól,látszik,hogy gondos gazdái vannak a falunak.További sok sikert Jelenka úrnak és csapatának.
  A kálváriát
Kálvária domb Gyugyon
elérve,azt megmászva érjük el a templomot és a második ellenőrző pontot.Ami egyben a 16 km-es túra induló pontja is
Az öltönyös Úr az ötletgazda
(a képen balra ,öltönyben Molnár Zoltán Úr)így itt pár percet várakozni kell míg sorra kerülünk. A domról legurulva ,balra fordulunk és D felé tartunk.
   Nemsokára elhagyjuk az aszfaltos utat és elérjük a Kacskovics kastélyt
Talán fel újítják a Kacskovics Kastélyt
,amely ma szintén magántulajdon,de látszanak rajta a felújítás nyomai.Pár éve még szörnyű állapotok uralkodtak errefelé.
  Jó fél km után az út élesen balra fordult egy mélyútba
Tökéletes útviszonyok
folytatódott ami meredeken emelkedett egész a gerincig.Sok helyen kevés volt a szufla és le kellet szállni a meredek emelkedőn.A gerincen D felé fordul az út,nemsokára balra fordulunk az erdőbe
Ereszkedés az erdőben
és szintvesztés mellett haladunk tovább.
  Beértünk egy völgybe amin haladva elértük a Béndekre vivő földutat,melyre balra kanyarodtunk rá. Ezen a részen is elég mély volt  a talaj,rengeteg tócsa és vizes rész nehezítette az utat.
  Elérve Béndeket mi a mélyúton
A kápolna a mélyútból
mentünk tovább,mivel a túra K felé folytatódott. A kerékpárokat lent hagytuk a mélyúton és  megmásztuk a templom dombját. Megkaptuk a bélyegzőt és frissítőt ,körülnéztünk az egykori falu helyén,a kápolnát megnéztük,felmásztunk a tornyába
Most már elfogadható állapotban
Frissítés..
Beltér I.
Beltér II.
Akad még tennivaló
,a temetőben is kódorogtunk egy keveset és indultunk tovább.

Lemászva a dombról nyeregbe pattantunk és haladtunk egy keveset K felé ,majd É felé vitt a szalagozás.Nemsokára megint le kellett szállni a nyeregből a gazos terep miatt
Útvonal jelzés
,kiértünk egy négyes kereszteződéshez,amin jobbra kellett fordulni. Az ítiner szerint ezen a részen nehezen járható az út,én ezt tovább fokozom,szinte járhatatlan,köszönhetően a nagy esőknek és a környék fa kitermelésének. óriási gépek nyomán szinte járhatatlan volt az út
Csak tolni lehetett,de nehezen..
,ráadásul az agyagos talaj,köszönhetően a csepergő esőnek irtózatosan csúszott,sőt egyfolytában és meredeken emelkedett. Nem túlzok,ha azt mondom a bicót itt úgy kellett ráncigálni,cipelni. Nagy nehezen elértünk az írtás végéhez,ahol balra kellett volna fordulni,de hogy ? Mivel legalább méteres sár takarta az erdészeti kövesutat a kereszteződésben. Így kerülve,az ott hagyott ágakon
Még jó,hogy itt hagyták az ágakat....
átküzdve magunk értünk ki az útra.Ez volt a túra legrosszabb,de egyben legemlékezetesebb része.

A köves úton haladtunk pár száz métert,mát azt hittük innét könnyebb lesz,de tévedtünk. Elértünk egy kereszteződést az útvonal betért egy földútra,melyen kb 100 m tekerés után,köszönhetően a sárnak megint le kellet szállni hosszú kilométerekre
Most merre?
. Egy vadetető mellett balra fordultunk,sok helyütt itt olyan tócsák voltak,hogy csak mélyen az erdőben lehetett kikerülni őket,szedres ,bökős bozóton keresztül
Ez volt a legjobb.....
,nyomai  láthatóak,majd a beszámoló végén.
  Ezen a szakaszon ért utol bennünk két futó,akik maratont futottak.Egyikük Tarr Imre boglári Úr volt.Gratuláció nekik.
  Elértünk egy bekerített dióshoz
A diós mellett
,melynek, a változatosság végett, a kerítése mellett toltuk tovább a kerékpárokat.
  A diós végén a leírás szerint a bal oldali úton kellett tovább haladni.Igen ám,de két út ment tovább balra.Rövid tanakodás után a helyeset választottuk és folytattuk a tócsák kerülgetését,hol sárban ,hol szárazabb részeken . Kiértünk egy kereszteződéshez,itt balra,majd jobbra fordultunk az első nyiladékon É felé tartottunk,egyenesen csak egy helyen kellett jobbra fordulni egy meredek emelkedőn. A domb tetején egy balos következett és innét mér nyílegyenes volt az út a következő ellenőrző pontig.
 A balos kereszteződéstől a túra útvonala együtt haladt a S- túra úttal
Végre..jó az út
,segítve a tájékozódást. Az útvonal erre már többé-kevésbé járható volt kerékpárral is.Erre már kevesebbszer kellett leszállni a nyeregből.
  Folyamatosan É felé haladtunk a gerincen,hosszú nyiladékok,lőnyilások,magaslesek mellett,mígnem elértük a 4.ik ellenőrző pontot,ahol frissítés is várt bennünk. Megkínáltak a szervezők egy pohár borral is,mely kimondottan jól esett mind kettőnknek.Köszönjük !
  Ennek az ellenőrző helynek a Piros ház
Frissítés a Piros háznál
adott helyt,melyet, a nevéhez méltóan a gróf használt titkos találkái céljára könnyű vérű hölgyekkel.
    Jelenleg vadászházként funkcionál,melyet Tóth Tibor erdész Úr állított helyre.

A pihenés és frissítés után nyeregbe pattantunk,innét egy rövid rész kivételével jók voltak a körülmények bicózásra, s indultunk tovább. Erre nagyon jól vezettek a szalagozások.
 Közben Laci barátom hívott,hogy beértek a 26 os távról,megbeszéltük a tapasztaltakat és hol találkkozzunk egy jól megérdemelt sörre.

Először legurultunk egy erdei részen,majd jobbra s balra fordultunk.Itt az út egy gazos részen
Nehezen ,de lehetett haladni
emelkedett,megint tolás.Közben lefotóztuk a bicókat
"Csata" után I.
Csata után II.
,a rárakódott sárral együtt. A tetőre érve jó minőségű úton ereszkedtünk János-hegy felé.  Az út bal oldalán egy mély szakadék
Szurdok
kísért bennünk. Ez a rész köszönhetően a sok vízmosásnak,sárnak,bozótnak , élvezetes downhill volt
Tépés lefele I.......
....II.
,igazi adrenalin bomba.Sajnos a "száguldásban"elrobogtunk a jobb oldalt található grófi(Jankovich gróf állíttatta) emlékmű mellett.Majd legközelebb.

Kiértünk a szőlő ültetvényekhez és a magányos körtefához,ahol a Gömbiék vártak a János-hegyi ellenőrző pontnál,lobogó tűzzel.
Ellenőrzés János-hegyen....
A panoráma innét csodálatos
...és kilátás onnét....
,tiszta időben egész Tihanyig és Szigligetig ellátni.Rövid pihenés és fotózás után folytattuk az utunk,szőlők,présházak közt az egykoron lakott János-hegyen.
...Emlékkereszt  ugyanott

Egész Rózsa pusztáig folyamatosan szőlő ültetvények közt
Üzemi szőlők közt
,jobbára ereszkedve haladunk. Kiérve Kislakra balra fordultunk a Kishegyi utcán ,majd rátértünk a római útra,melyen a Rácz fáig emelkedett az út. Innét legurultunk a szőlők közt a boglári kerékpár útra,melyen gyorsan elértük a célt a Varga Béla Lengyel-Magyar Barátság házát.

Leadtuk az igazoló füzeteket,megettük a zsíros deszkánk,frissítettünk,számba vettük a sérüléseink

A túra nyomai  I. ....
....  II.
és III.
. Ezután megkaptuk az okleveleket és kitűzőket
Igazoló füzetek a túra nyomaival
A jól megérdemelt emléklapok a kitüzőkkel
,majd haza felé vettük az irányt.

Köszönet az ötletgazdáknak és a szervezőknek,közreműködőknek ezt a nehéz,kalandokkal teli túrát,jól esett mind lélekben,mind testben . Igyekszünk jövőre is itt lenni!