2014. szeptember 28., vasárnap

OKT 12.túra  2014 szept.23. Nagyvázsony-Városlőd

" Jártam Kárpát,Alpesek tájait
    Odaát a nagy székely hegyeket,
      Szedtem a havasok virágait,
    Lobogni láttam pásztortüzeket,
    De egy fa se zúg sehol oly szépen,
    Mint szép Bakony-hazám sűrűjében."

Részlet Nagy Bálint parasztköltő verséből

Végre eljött ennek is az ideje,hogy bevehessük magunk a Bakony sűrűjébe. A Bakony a Dunántúli-középhegység legnagyobb kiterjedésű része. Először a Déli-Bakonyt járjuk be,mely alacsonyabb,lankásabb csúcsokkal rendelkezik,ezek közül a legmagasabb a Kab-hegy,mely a rajta található bazalttakarónak köszönhetően 599 m. (ha valakit bővebben érdekel a Bakony.http://hu.wikipedia.org/wiki/Bakony )

Mint ahogy múltkor nagyon jól bejött,úgy ma is a két csapatra válást választottuk és félúton kulcs csere.Elgondolkodtató,hogy két kulcsot vigyünk magunkkal,arra az esetre ha netán valamelyik csapat elkóborolna.

Reggel fél 9-re értünk Nagyvázsonyba(http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagyv%C3%A1zsony), a Kinizsiek várához,melyről már az előzőekben írtam bővebben.
A Kinizsi vár gomolyfelhők alatt

Amint a képen látható ,felhős idő fogadott minket élénk széllel kísérve,pedig a meteorológia mást ígért,felnézve Kab-hegyre még szomorúbb kilátások elé néztünk. A  hegy teteje sűrű,gomoly felhőben úszott a tornyokat is alig lehetett kivenni.,de nem lehet minden túra idején szikrázó napsütés. A metsző szél ellen előkerültek a széldzsekik is.
   Először a bélyegzést intéztük el,mivel a pénztár még zárva volt ,így a falon lévő
Most megvolt
(ami első túránk idején nem így volt) régi fém bélyegzővel pecsételtünk,minek kimondottan rossz lenyomata volt.Délután ,mikor visszajöttünk a csapat másik felééért bepótoltuk az új  (veszprémi) és a váras bélyegzővel a hiányt.
  Az előkészületek után neki vágtunk a mai etapnak. A vár jobb oldalán elindultunk északnak a  jelzések mentén. Először a már rég nem működő,ma már romos Csörsze vízimalom épületét
A romos vizimalom
értük el,mely eladó(befektetők figyelem!). Ezután átkeltünk a patakon,melynek hídját a nagy esőzések kikezdték,ezért tábla is figyelmeztetett a veszélyre.Nemsokára elértük a kis ,régi zsidó temetőt .Majd kiérve a 7301-es Veszprém-Tapolca országútra,balra fordultunk,szemben egy kereszttel. Ezen az úton haladtunk kb.- 1 km-t,folyamatos félelem közben,mert nagyon forgalmas ez az út ,rengeteg a kamion,teherautó,melyek egy-két m-re húznak el melletted. Az ember ezen a szakaszon életveszélyben érzi magát. A sok útvonal módosítás közben,erre is tehettek volna egy új útvonalat, a Vázsonyi-séd patak
Látszik az elmúlt idők viharainak a nyoma
jobb oldalán biztos el lehetne jönni a jobbra letérésig.

Az országútról jobbra való letérés után ,.egy makadám úton haladtunk a Kab-hegy felé,a tornyok jól kivetően vezettek bennünk. Elhaladtunk egy szennyvíztelep mellett,ahol balra tartottunk,egy dűlő uton.Jobbról balról fás ,bokros részek kísérték utunk,néhol átjárhatatlan tócsák,pocsolyák
Úszunk ?
állták utunk.A legtöbbet ki lehetett kerülni valamelyik szélén,de volt ahol a bokrok,fák közt kellet a sűrű aljnövényben kerülni,bujkálni
A" dzsungelben"
,néhol komoly karcolásokat okozó szeder és más bökős bokrok közt.Az út ezen a részen végig,kellemesen emelkedett,lehetőséget adva a tempós haladásra.Felérve egy fennsíkra,azon haladtunk tovább ,a legelőn rengeteg gomba és ősszel virágzó növény színezte az amúgy is pazar látképet.Visszatekintve még látható volt Vázsony vára ,előttünk pedig Kab-hegy
Kab-hegy felhőkben
felhőben úszó látképe.Ezen a részen el kezdett szemerkélni az eső,nem vészesen ,csak éppen zavaróvá téve a közérzetünk.
   A jelzések ezen a részen hagynak némi kívánni hagyót maguk után,elég ritkásak, és öregek,de némi segédeszközzel nem lehet eltévedni. A legzavaróbb mikor elérünk egy sűrű bokros,dzsindzsás részhez nem lehet eldönteni jobbról vagy balról menj-e,de mint az erdőbe beérve tapasztaltuk,tökmindegy,de azért valami jelzés féle lehetne. Igaz bal oldalon a sűrű dzindzsában néhány fán volt egy-két öreg jel,de ezek szinte észrevehetetlenek voltak.
    Beérve a Nagyvázsonyi- erdőbe,mely a középkorban királyi erdő is volt és mivel nagyon gazdag vadban ezért az évszázadok folyamán sok vita volt a közeli települések közt a vadászati és legeltetési jogokért. Az erdőben
Ingoványos szekérút
változatos tájon haladtunk,hol sűrű,hol ritkásabb erdő részeken,itt is rengeteg pocsolyát,kis tavat kerülgetve. Egy-egy részen kifejezetten mocsaras volt az útvonal,ezeken a részeken hiába próbáltunk az erdőbe kitérni,ott is ugyanolyan mély talaj volt.
  A Nagyvázsonyi-erdőben a nyiladékokat kelet-nyugati irányban arab számok ,észak-dél irányban pedig az ábécé nagy betüi jelölik a könnyebb tájékozódás érdekében. Ezeken a nyiladékokon haladtunk,végig emelkedős részen,de a szint emelkedés tempós haladást tett lehetővé.A jelzések az erdei részen elég jók voltak,pontosan vezetve a cél felé.
  Először a H nyiladékon haladtunk,melyre jobbra kanyarodva értünk,kb 700 m-t,majd balra kanyarodva a 6.ik nyiladékon
Tölgyesben
haladtunk észak felé több mint mésfél kilométert,közben kereszteztük egy erdészeti,aszfaltos utat is,melyen a Kab-hegyi kerékpár kör is halad.Az útról elénk magasodik a Kab-hegyet meghatározó rádió adótorony jellegzetes épülete
Egyre közelebb a csúcs
,meghatározva további haladásunk.Innét szigorúbbá vált az emelkedő.melyen haladva egy elkerített részhez érünk,mely mellett haladunk egy darabig,míg egy létrához érünk,melyen átmászva
Egy kis tornagyakorlat
egy őstölgyes erdőbe nem érünk. A kék erre halad,de a kerítésen való átmászást semmi nem jelzi,jó lenne ide valami tájékoztató tábla ,mi is csak előző beszámolók olvasásából tudtuk.A tölgyest elhagyva,átmászva újból a kerítésen ÉK felé haladtunk tovább, egy bükkösben,majd jobbra kanyarodva az E nyíladékon mentünk tovább,megmászva a mai túra legmeredekebb részét,melyről csodálatos kilátás nyílt a Balaton felvidékre,a Balaton csillogását is ki-ki lehetett venni.A távolban még Somló sziluettje is feltűnt.Pazar.  Kár a párás időért ,így fotózni csak korlátozottan lehetett
Panoráma Kab-hegyről
Előttünk Balaton-felvidék
.Az időnk szűkössége és a csepergő eső végett kihagytuk a Kinizsi kilátó felkeresését,majd legközelebb.

A dombról jó képet lehetett készíteni a tévé adóról
A Tv torony..
és a rádió adóról.
és a Rádió torony
Felérve Kab-hegy 599-m-es csúcsára(bővebben:http://hu.wikipedia.org/wiki/Kab-hegy )elfogyasztottuk a szokásos csúcs csokit és megkerülve rádió adótornyot kiértünk az aszfalt útra,melyen megkezdtük az ereszkedést.
  Jó 1 km-es tempós haladás után elértük a pecsételő pontot,mely jól látható helyen egy fán van
Követendő példa
az út jobb oldalán, a szigorúan őrzött(kamerák) erdészházakkal szemben,melyet óriási kerítés véd a kíváncsi tekintetek elől.Vaj'h milyen titkok lehetnek odabent,hogy így el van zárva,pedig pár éve még kerítés sem volt.
  Idáig megtettünk 10,8 km-t,emelkedtünk 441 m-t és ereszkedtünk 150-et. Mindezt 2 óra 44 perc alatt .

Innét jó 1400 m után,a 8.-ik nyiladékon balra kell fordulni egy éles bal hajtűkanyar előtt.Nem árt figyelni,könnyű tovább robogni,de kis odafigyeléssel könnyű észrevenni a K- t. Ez a nyiladék az egykori kisvasút nyomvonalán halad .Kiérve az Ajka-Csingerre vezető erdészeti  útra, balra kanyarodunk.
  Itt találkoztunk a csapatunk másik felével,akik Városlődről indulva iszonyú tempót diktálva idáig értek. Kicsit fújtunk együtt,kicseréltük az addigi tapasztalataink rövid frissítés után mindenki ment tovább.
  Ezen az aszfaltos úton kell haladni jó 1200-1300 m-t,mi jelet ezen a részen sehol nem láttunk! Már kezdtünk aggódni mikor megláttunk balra egy fém oszlopon két táblát,melyek egyike a K- Úrkút feliratot viselte.Jobbra letérve egy elkerített részhez érünk
Ösvény az erdőbe
,ez is látszik az aszfaltról. A kerítés mellett,jó jelzettség mellet haladunk az erdőben  ,néhol embermagasságú csalános,dzsindzsás
Ember magasságú gazban
részeken, elhaladunk a Tönkölyös víznyelő mellett,érdemes kitérni,mígnem újfent egy kerítéshez érünk,ami elzárja az utat.A létrán való átmászás után,továbbra is gazos területen haladunk a kerítés túl oldalához.Az újabb létrázás után kiérünk egy mezőre ,ahonnan már látszanak Úrkút első házai. Mellettünk a Csinger patak csörgedezik,mely a sok esőnek köszönhetően bő vizű,így sok helyen elöntötte az utat,sok helyen nehézkes továbbhaladást eredményezve. Beérve a faluba a falu névadó kútjához
A névadó kút
érünk,innét egy rövid,de kaptatós emelkedőn kiérünk a falu főutcájára,melyen balra kanyarodva haladunk a Kék -Túra vendéglő
Ötletes
és  a központ felé,egykori bányászlakások mellett elhaladva. Feltűnik a porták és házak rendezettsége,szorgos emberek laknak errefelé.

Úrkút életét a múlt században ,az 1917-ben, nyílt mangánbánya határozta meg.Részletek:http://www.urkut.hu/index.php?l1=1&l2=3&l3=20

A vendéglőben a bélyegzés mellet kicsit pihentünk és frissítettünk egyet.Köszönet az életmentő melegszendvicsnek és söröknek
Frissítés
.Elbeszélgettünk egy kicsit a tulajdonos hölggyel,majd szedelőzködtünk.

A túránk második részében 5,7 km-t haladtunk,emelkedve 57,süllyedve 196 m-t.Mindezt 1 óra 20 perc alatt.

A vendéglőből kilépve a mellette lévő meredek utcán felkapaszkodtunk a Csárda-hegyi ,az egykori mangánbánya területén lévő ,geológiai(őskarszt) bemutatóhelyhez.
A Csárda-hegyi őskarsztnál I....
és II.
Nagyon jó,hogy a Kék-túra érinti az ilyen helyeket is Körülnéztünk a bemutatóhelyen,körbe jártuk a tanösvényt(megérte az idő veszteség),majd a folytattuk az utat, mely a szélén hagyja el az Őskarszt területét. Egy lépcsőn felmászva a falu szélén haladtunk tovább,majd egy erdős rész után egy karámnál balra tértünk .Egy hosszú kerítés mellett folytattuk az utunk,régebben itt is az elzárt részen ment a kék,ma kihozták a kerítés mellé ,ahol szintén gazban,dzsindzsában halad az út,viszont jók a jelzések.

Kiérve egy fennsíkra,előbb jobbra kanyarodunk,majd pár száz m után balra,és egy meredek ereszkedésbe kezdünk az erdőben,elég ritkás jelzések között.Még szerencse,hogy vannak túratársak és egyedi jelekkel
Nálam is mindig van szig.szalag
segítik a következő túrázókat.

Az út egy csodálatos bükkösön vezet keresztül,köszönhetően az időjárásnak rengeteg akadály nehezíti a haladást(de pont ez teszi élvezetessé a túrát).Hol egy kidőlt fa
Úttorlasz
,hol mély vízmosás
A viharok nyomában I.
nehezíti a haladást. Leérve egy kereszteződésbe ,eltévedtünk,a K- meredeken jobbra tart,szinte észrevehetetlen a jel,viszont megy egy út jobbra és balra is.Mi először jobbra,majd balra mentünk,mindkétszer rossz irányba,míg harmadik visszatéréskor megláttuk  a jobbra,mélyen lent lévő halvány jelet.
   Miután megtaláltuk a helyes utat ,tempósan folytattuk az ereszkedést a Kislődi-erdő bükköseiben,Mígnem kiértünk egy rétre,melyen átvágva a Güszi-pihenőhöz értünk.Itt balra fordulva a Csollányos völgyben folytattuk az utat,egy kavicsos erdei úton,mely a régi vasút töltése volt. Ezen a szakaszon jobbról-balról dombos erdők kísértek..Az úton több jel is tanúskodott a természet féktelen erejéről.
és II.
   Kb.3-3,5 km után értünk ki az erdészházakhoz és a Sobri Jóska kalandparkhoz.Itt jobbra fordulva átmentünk a szombathelyi vasútvonal alatt,majd egy rövid kaptató után szintén jobbra fordulva elértük a mai utolsó pecsételőhelyet Kislőd vasútállomását.
Az állomás falán a kitelepítési emléktábla
  Itt két jópofa szolgálattevő volt ,akikkel jól elbeszélgettünk az élet folyásáról és tovább indultunk Városlőd felé.

A szakasz harmadik részét 2 óra 6 perc alatt teljesítettük,köszönhetően az eltévedésnek,útkeresésnek.Az útvonal 7,3 km volt 96m emelkedéssel és 228m szint csökkenéssel.

Végigmentünk a cigánysoron ,jó 2 km után elértünk a falu központjába,ahol megemlékeztünk a  helyi hősök
Néma főhajtás
és a német kitelepítettek
Emlékezés
emlékműve előtt, egy néma főhajtással.
   Kocsiba pattantunk és vissza mentünk Nagyvázsonyba társainkért,aki már kb 40 perce vártak ránk.

Összegezve a bakonyi első túránk jól sikerült,szép tájakon,részeken vezetett keresztül.Rengeteg új információt ,érdekességet megismertünk alatta.
  Ezen túra alatt ,köszönhetően a szarvasbőgés idejének,volt szerencsénk látni szarvasbikát a teheneivel,ezenkívül sok  kisebb állatot is (Őz,vaddisznó malacokkal) láttunk.

Soha rosszabb szakaszt!
Még több kép: https://picasaweb.google.com/103760014976474328259/OKTNagyvazsonyVaroslod?authkey=Gv1sRgCIqBj4f_naKOaw

Térkép és szintrajz a szakaszról: