2017. november 11., szombat

BFK  3.       TÚRA         2017.11.09.

MENCSHELY-BALATONFÜRED

...." s buzgó imával kérem a magyarok Istenét,
                                               hogy tegye diadalmassá a velőkig ható szózatot,
                                               mely Hungária ajkairól a magyar nemzethez zeng.
                                              Úgy legyen.
                                              Amen! "
                                                               Kossuth Lajos,Torino,1890.szeptember 20.

... és akkor Enyészet Havának kilencedik napján az örök szerelem a Balaton Felvidék!
Ez alkalommal kissé eltértünk a Balaton-Felvidéki Kék kiírásától ,mivel a látnivalók nagy számának és a korai sötétedés végett az eredeti távot Balatonfüred és Szentantalfa közt hosszúnak gondoltuk,ezért beiktattuk a kiírásban nem szereplő Mencshely községet,melyet gazdag történelmének köszönhetően már régóta szerettünk volna megismerni. Így kicsit átterveztem az útvonalat és az első kilométereket nem a mozgalom nyomvonalán,hanem más turistautakon tettük meg. A túra útvonala így is több mint 26 km lett,közepes szintkülönbséggel.

A "háromtornyú falu"

Az időjósok össze-vissza beszéltek a hét eleji időjárásáról ,de én hallgattam az általam preferált honlapra(Eumet,melyet Pártai  Lucia igazgat),amiben még soha nem csalódtam.Szerintük a reggeli felhős,borongós idő megszűnik,még a nap is ki-ki süthet,de párás marad a levegő. Ez a jóslat tökéletesen be is igazolódott,így túrára kitűnő idő volt,csak a pára.... A párás idő  a legnagyobb ellenségünk,mert ilyenkor hiába a remek helyszíneken épült messzelátók,azok mit sem érnek,mivel a panorámákat nem lehet élvezni.Nekünk ezzel különösen nincs szerencsénk,mert túráinkon csak a legritkább esetekben van szerencsénk  kifogni tiszta légkört,így már lassan fel kell hagynunk panorámavadász szenvedélyünkkel..

Kora reggel Zánkán

A Balaton-Felvidék falvainak elég jó a tömegközlekedése,de a reggeli járatsűrűségen ezen a területen lehetne javítani. A hajnali busz után a következő 6,45kor  indul Mencshely felé ,aztán 10,50-ig semmi. Így nem sok lehetőség volt a választásra ,a háromnegyed hetest el kell érni,igen de ahhoz megint hajnalban kell kelni,mert  azért másfél órát rá kell számolni a menetidőre Zánkáig. Ezért a kakas 4,20-kor kukorékolt(még jó,hogy nem lőttem le) és öt után pár perccel már robogtunk is Keszthelyen keresztül Zánkára,ahova fél hét előtt érkeztünk meg.  Itt feltöltöttük készleteinket friss pékáruval,csokikkal és pont elértük az autóbuszt ,mely a vasútállomásról indult.

"Indító állomás"

Ez  is egy igazi falu és iskolás járat volt,így a nagyjából 10 km-es távot sikerült majd fél óra alatt megtenni.Negyed nyolc előtt pár perccel érkeztünk meg a "három tornyú falu" központjába,ahol természetesen a helyi "kulturális élet" egyik kiemelkedő intézménye is megtalálható. Mivel itinerjeinkbe kellett egy-egy indítópecsét ,így betértünk a nyáron forgalmas,de most csak vegetáló "Sörözőbe",ahol a törzsvendégek már bőszen képviseltették magukat. A pecsét mellé kértünk egy kis mézes páleszt(Panyolai) és egy nagy Hubit (Szent),csak úgy illendőségből és mivel jól esik egy-egy indító ital a túrák előtt.Kellemesen elbeszélgettünk a tűzről pattant Kocsmárosné,aranyvirággal ,aztán fájó búcsút vettünk Tőle és belecsaptunk a lecsóba,de először csak amolyan óvatosan,mert egy kis falunézést tartottunk.

Evangelikus templom,Mencshely

Az ev.templ. puritán belseje

Mencshely környéke régészeti leletek szerint már az Újkőkorszakban és a Római -korban is lakott volt. Első írásos említése 1284-ben datálódik. A falu nevének eredetéről több eszme is tartja magát,a legnépszerűbb ,hogy a falu I.Szent Istvántól kapta a nevét. Aki a lázadó Koppány seregei elől ezen a környéken rejtette el kedvesét, Gizella királynét egy remeténél. A remetelak helyét aztán Ments-helynek hívta és hálából egy kápolnát építtetett ,ahova a falu is felépült.Lakói elsősorban a Vázsony nemzettséghez tartozó nemesek voltak.A török hódítás idején a falu a többi Balaton-Felvidéki településhez hasonlóan sokat szenvedett,de soha nem néptelenedett el. A középkori temploma is ezekben az években vált romossá,melyet később az evangélikusok állítottak helyre és bővítették saját igényeik szerint. A török kiűzését követően a falu megőrizhette nemesi kiváltságait,ennek következtében virágzó élet bontakozott ki.A főként szőlőtermesztéssel foglakozó település fejlődésének a filoxéria járvány vetett véget.A világháborúk pusztítását követően újabb rövid fejlődés következett,de ennek hamarosan a fiatalok elvándorlása vetett véget.A rendszerváltást követően mind a helyiek,mind a turisták kezdték felismerni a térség idegenforgalmi értékét,így újabb lassú fejlődés vette kezdetét.A község híres, még a  negyvenes években meghonosodó csipkeveréséről,melynek hagyományát ma is ápolják .

Református templom,Mencshely

A műintézménytől a P.gif -ok(Balatonhenye-Balatonakali) mentén indultunk el és egy rövid kaptató után már el is értük az Árpád-kori alapokra épült Evangélikus templomot és vele szemben a Református templomot.innét tisztán kivehető volt a falu harmadik temploma a római katolikus is. Nem mindennapi dolog,hogy egy ekkora faluban három egyházi felekezet is saját templomot emel.Innét is kapta a "háromtornyú falu" jelzőt Mencshely.

Mencshely,Gályarab Emlékmű

Fényképezgettünk ,kívülről megnéztük a felújításra szoruló ref.templomot. A Műemlék ev.templomot nem csak kívülről, egy rácson keresztül belülről is volt szerencsénk szemre vételezni.Innét a templomkertben lévő Gályarab Emlékművet vettük szemügyre.

Az Emlékmű Zsédenyi István evangélikus lelkipásztor tiszteletére épült,kit 1674-76 közt ítéltek gályarabságra.sok-sok hittársával egyetemben.

Itt bújtatták Kossuth fiait

A templomkerttől a szomszédos lelkészházig sétáltunk,ahol a mai épületen egy Emléktábla idézi fel,hogy Kossuth Lajos fiai 1849-ben itt találtak menedéket az akkori evangélikus lelkésznél.A "Nemzet Mindenesének" emlékét a falu híven őrzi,többek közt születésének(1802) 100. évfordulójára a lakói egy hársfát ültettek,mely ma is látható a községháza előtti parkban.

Kőkert pihenő

Itt végeztünk is a rövid falunézéssel és belecsaptunk a lecsóba, a Kossuth Lajos utcán trappoltunk szépen rendben tartott új és régi építésű házak közt a P.gif -ok mentén D.i irányba. Erős,de bemelegítős tempóban nyomattuk,közben elhaladtunk a szépen felújított Ódor Kúria mellett,mely bár Műemlék,de nem látogatható és máris elhagytuk a falu szélső házait és szőlők,zártkertek közt haladtunk.

Utak találkozása

Bár a nap szépen sütött,de a lecsapó csípős bakonyi szél előkerítette a fejfedőket,ám még így is dideregve róttuk a métereket. Pár perc alatt elértük a Kőkert Pihenőhelyet,mely a Halom-hegyi Vulkán Tanösvény első állomása is egyben.

Halom-hegyi vulkán makettjei..

Innét jó ezret kellett lépnünk,hogy elérjük a BFK K.gif jelzését,a kereszteződésben balra fordultunk és alig egy-két perc alatt elértünk a Vulkán Tanösvény igazi kezdetét,ahol letértünk a KT.gifjelzésre,hogy megismerhessük a Halom-hegy legújabb attrakcióját és egy egykor működő tűzhányóban mászkálhassunk.

ua. közelről

A Balaton-Felvidék talán legszebb panorámáját nyújtó Kossut-kilátót 1962-ben építették a Halom-hegyre.A Kilátót a Mencshelyi Önkormányzat és a Balaton-Felvidéki Nemzeti Park 2015-ben teljesen felújította és ekkor építették meg a közel 2km-es Vulkán Tanösvényt is. Az interaktív tanösvény bejárásával megismerhetjük a Balaton-Felvidék földtörténetét és a vidék tűzhányóinak kialakulását,életét.

A kráter szűk bejárata

Gyertyános-tölgyesben kellemes emelkedőn haladtunk és mivel szélvédett helyen voltunk,így komfortérzetünk is jelentősen javult. Érdekes ismertető táblák mellett haladtunk,melyekről megismerhettük a Halom-hegy flóráját,faunáját és rengeteget megtudhattunk a Balaton-felvidék földtörténeti kialakulásáról és a vulkánok életéről.

Érintetlenül hagyták a kürtőben lévő egykori kőbányát

A második állomásnál például a hegyen található kőzetekből kialakított maketteken(4db) mutatták be a Halom-hegyi vulkán kialakulását,történetét. Ettől az állomástól a Tanösvény legizgalmasabb és leglátványosabb szakasza következett, az egykori kráterbe és valamikori kőbányába érkeztünk.

Rétegződő vulkanikus kövek

Megtudtuk azt is,hogy a kőbányászat azért mégsem olyan haszontalan,mert a működésük során előkerülő kőzetrétegek a szakértők számára igen értékes és hasznos információkat rejtenek .Mi csak laikus szemmel nézelődtünk,állunk folyamatosan leesett,fotóztunk ,bámultunk .Kiépített hidakon barangolhattunk a hegy gyomrában. Élveztük.

Pallókon a kürtőben

Jó negyedórát császkáltunk,majd továbbálltunk és a KT.gif jelek mentén megtámadtuk a Halom-hegy csúcsát (399m tfsz),melyet egy rövid,de kaptatós ösvényen értünk el. A csúcson további információs táblák,egy Vulkán Időfal és egy óriási,bazaltból kirakott Balaton makett, valamint szabadtéri színpad,pihenőpadok és a fő attrakció a felújított Kossuth-kilátó fogadott.

Kossuth kilátó

Először a Vulkán Időfalat tanulmányoztuk,melyen a Balaton környéki egykori tűzhányók kitörési dátumai láthatóak. Örömmel vettük észre,hogy szűkebb pátriánk "vulkánjai"is szerepel az időfalon,a Boglári Domb,mely három és félmillió évvel  ezelőtt volt aktív.

Vulkán időfal

Az óriás Balaton makett mellett bazaltból épült makettek jelezték a tó környékének egykori vulkánjait,melyek ma már mély álmukat alusszák,de ki tudja a mélyben azért milyen erők dolgoznak.

A Balaton bazaltmakettje a kilátóból

A környék vulkánjai

Ezután felmásztunk a Kossuth-kilátóra,melyről megfelelő körülmények közt a Balaton-felvidék legszebb panorámája tárul elénk. Bár elég párás volt az idő,de azért meglepően szépen kirajzolódtak a környező falvak,a Balaton-felvidék jellegzetes csúcsai és a Déli-Bakony is kivehető volt.Lehetett volna szebb az idő.

Panoráma a Kossuth kilátóból

Kedvesem készített egy jó pár fotót és egy videót aztán fájó szívvel tovább álltunk és a KT.gif jelek mentén a Halom-hegy ÉNy-i oldalán visszatértünk a Vulkán Tanösvény kezdetéhez. Az útvonalon barangoltunk még több kisebb bányagödör,szikla mellett,ez az útvonal kissé nehezebb vezetésű,néhol sziklás,törmelékes,több odafigyelést igényel.

Mesterséges barlang(?),pince(?)

Leérve a kereszteződéshez DK-i irányba fordultunk és aK.gif  valamint  P.gif ok mentén haladtunk tovább a hangulatos őszi színekben pompázó Halomi-erdőben.Mai túránk legnagyobb részben gerinctúra jellegű volt,az útvonalat csak kisebb -nagyobb emelkedők,lejtők színesítették,így jó tempóban tudtunk haladni.

Valamikori bányagödör

Talán háromszáz méter elteltével aP.gif  ok elköszöntek tőlünk és Dörgicse irányába fordultak,a mi K.gif  sávjaink pedig élesen ÉNy-nak fordultak és hullámvasutaztunk tovább.Újabb pár száz méter megtételét követően egy hatalmas fennsíkra(Kopazs-Csemfa) un. száraz gyepre értünk ki ,ahol újabb éles irányváltás (ÉK) következett. Itt a terep adottsága végett  egyszerűen nem volt hova elhelyezni a jelzéseket,de a látóhatár szélén mindig felsejlett egy-egy kéksáv.

Száraz gyep a Balaton-felvidéken

Mondanom sem kell, elhagyva a rétet újabb erdős szakasz következett,több irányváltással,dzsindzsás résszel ,majd újabb száraz gyep.Ekkor a Berki-kút környékén járhattunk,ahol egy Római-kori villa(Mencshely elődje lehetett) csekély maradványait találták meg ásatások során.

Itt kell(ene)átmenni

Dagonya a ligetes réten

A Molnárok-dombjának fenyvese mellett haladtunk tovább,majd elértül a Hosszú-erdő dűlő végtelen gyepesét,ahol végtelen szekérúton kanyarogtunk a természetvédelem alatt álló gyepes villanypásztorai között.

Fenyvesben a Molnárok-dombján

Természetvédelmi Terület

Slattyogtunk vagy másfél kilométert,míg újra  elértük az erdőt,ahol favágók munkáját zavartuk meg ,majd útjára indítottuk a Z.gif jelzésű turistautat Balatonudvari felé,majd egy éles kanyarral D felé fordultunk és egy ligetes részen felkapaszkodtunk a Hideg-hegy(305m tfsz) kopasz csúcsára,ahonnét újabb szép panoráma tárul elénk.

Útban a Hideg-hegyre

Kilátás a Hideg-hegyről

Bukdácsoltunk a hegy gondozott,örök panorámás szőlői közt,aztán szekérúton trappoltunk tovább,miközben egy újabb P.gif  (Nagyvázsony-Recsek hegy)csatlakozott a BFK K.gifsávjához. A két útvonal hangulatos ligetes,bokros részen kapaszkodott fel a Derék-hegy vagy Zádor-hegy (373m tfsz)tetejére,ahonnét a tisztásokon keresztül újabb lebilincselő látkép fogadja az erre járókat.

Színkavalkád

Kilátás a Zádor-hegyről

A ligetes domboldalon először itt kezdtek feltűnni a boróka bokrok,így tudtuk,hogy már az un.lejtősztyeppek területén járunk.Hangulatos úton bukdácsoltunk el aPiros rom turista jelzés jelzésig,ahol újból elhagytuk útvonalunk,hogy" leereszkedjünk" a Zádor-vár romjaihoz (363m tfsz).

Borókásban

Érkezés Zádor-várhoz

Zádor -vár vagy Himfy-vár gazdátlan,pusztuló romjait a csöppnyi Pécsely közelében található .A vár a XIV.sz. végén gótikus stílusban épült,történetének kevés oklevéllel bizonyítható részlete ismert.Az Árpád-házi királyok idején a Balaton-Felvidéken jelentős számú,fejlett település alakult ki,a Barnag környéki területet a Vezsenyi Család birtokolta. 1384-ben Anjou Mária Királynő engedélyt adott a családnak,hogy egy erős kővárat építsen központjának. Ekkor készült el a Zádor-vár.mely ellen a veszprémi káptalan tiltakozott,mert a vár az Ő birtokukra épült.A birtokpert végül a veszprémi káptalan nyerte meg,így a Vezsenyi Családnak el kellett hagyniuk a központjukat és a közeli Nagyvázsonyban építettek új rezidenciát maguknak.Az elhagyott vár ekkor már pusztulni kezdett,a török időkben sem kapott szerepet,mivel nem sorolták be a végvári rendszerbe.Történelmi szerepe soha nem volt a várnak.A romokat 1652-ben Zichy István kapta meg II. Ferdinándtól és egészen 1945ig a család birtokában maradt. A romokat 1958ban Műemlékké nyilvánítják,1991-ben kapja meg a tulajdonjogot Pécsely önkormányzata,ki 2016ban a Történelmi Emlékekért Alapítvány kezelésébe adta a várat. Az Alapítvány 2016-ban kezdte el a hosszú távú feltárást és helyreállítást.

Zádor vár

Hát így szokott ez lenni,ha valamit nagyon várunk,gyakran csalódás ér bennünket. Már mi is régóta terveztük,megnézni a romokat,remek leírásokat olvastunk róla,csodás panorámát a vár melletti kilátóról. Ehelyett egy elhanyagolt kőrengeteget,omladozó lepusztult falakat találtunk,a kilátót elbontották. Azért örömteli dolgot is tapasztaltunk,megkezdődött a vár régészeti feltárása és talán a helyreállítása is ennek az örökké csak elhanyagolt ,pusztulni hagyott csodaszép környezetben lévő várkastélynak.

A várkápolna

Ásatások a várban

Nézelődtünk, Első Menyasszonyom fotózgatott,körbe jártuk a pusztuló falakat és a "várudvar" egyik roskadozó padjánál frissítettünk egy cseppet,benyomtunk egy csúcscsokit,mely most várcsokinak sikeredett.

Valami talán elkezdődött

Igen,meredek,de igen rövid emelkedőn kapaszkodtunk ki a "várudvarból",gerincen visszatértünk a kereszteződésbe ahol búcsút vettünk a Piros rom turista jelzésés a P.gif jelzésektől és a K.gif ok mentén hamarosan újból kiértünk a borókás lejtősztyepre.,melyet pár száz lépés múlva elhagytunk és egy hosszabb erdei vándorlás(cca 2 km) következett a Hosszú-hegy oldalában a Pécselyre vezető országútig.

Magányos fenyő a lejtősztyepen

Átkelés az országúton

Átvágtunk az országúton és újra gyertyános-tölgyesben találtuk magunkat a Róka-hegy (385m tfsz) oldalában. Mai útvonalunk legnehezebb szakasza következett,mivel ezen a részen várt ránk pár fickósabb emelkedő és lejtő,de ezek nagy része inkább rövid volt,sem mint meredek.

Menedékhely? Víztartály?

Emelkedtünk ,gerincutaztunk,de a Róka-hegy tetejére nem mentünk fel ,a válláról egy meredek legelőn ereszkedtünk le a  Cser- völgybe,melynek ékessége a valamikor fényességes napokat látott,majd évtizedekig pusztuló,aztán felújított és most elhanyagoltság látszatát keltő Cseri-Kastélyszálló.

Cseri Kastélyszálló

A Cservölgyben lévő kúriát eredetileg 1927ben építette a Stolte család.Ekkoriban a környező dombokon erőteljes gazdálkodást folytatott a  család,de a gazdasági világválság végett  kénytelen volt eladni az épületet,melyet Jacobi Viktor zeneszerző vásárolt meg és a keresztlányának ajándékozta.A Badics Család otthonául választotta varászlatos helyen lévő kastélyt,melyhez garázst,teniszpályát és úszómedencét építettek.Fényűző élete folyt a falak közt,melynek a II.vh.szörnyű évei vetettek véget. Az esztelen államosítást követően a kastély állaga  pusztulásnak indult,az értékes fákat kivágták,a kastélyból szolgálati lakás lett. Többször tulajdonost váltott,majd végleg elhagyták ,az enyészeté lett.1992-ben újból magánkézbe került,a régi épület mellé stílusában egyező háromszintes szálloda épült,mely 1997 óta várja a vendégeket.

vége az aszfaltkoptatásnak

A BFK útvonala teljesen keresztül szeli az eleganciát sugalló ,de elhanyagolt kastélyt,így volt időnk körülnézni,fényképezni. Vendégeknek nyomát sem láttuk,kár ezért a gyönyörű környezetben lévő komplexumért. Talán hathatósabb menedzseléssel fel lehetne virágoztatni.

A Nagy-Gellán

A kastélytól meredek,szuszogtató aszfaltúton vezettek tovább a K.gif  ok,jó ezer lépésen keresztül,amikor is mellénk szegődött a Z.gif  jelzés(Aszófő-Balatonfüred),hogy átvágva az országúton együtt induljon el bevenni mai túránk legmagasabb pontját a Nagy-Gellát(416m tfsz).

Fenyves a csúcson

Itt volt egy szuszogós szakasz,de ripsz-ropsz fel is értünk a csúcsra,ahol örömködés,fotózás,frissítés, csúcscsokizás következett,majd egy kicsit nehezebb(törmelékes,köves) úton  leereszkedtünk a Nagy-Gelláról,átvágtunk a a Kis-Gellán(380mtfsz),majd egy erősáramú villanyvezeték alatt ripsz-ropsz kiértünk a Balatonszőlősi országútra,ahol elköszöntünk a Z.gif októl.

A Kis-Gella oldalában

A K.gif ok élesen DKnek fordultak és a hangulatos országúton ereszkedtünk a Hajagos-völgyben Balatonszőlős felé. Kedvenc feleségem itt úgy begyújtotta a rakétákat,hogy én még a fáklyás utánégetővel is csak alig bírtam tartani a lépést. Asszonykám ma nagyon élvezte ,kimondottan tetszett neki a nyomvonal,így a sebességet is ennek megfelelően diktálta.

Trapp a Hajagos-völgyben

Majd másfél km-et trappoltunk szőlők,présházak közt miközben végig ereszkedtünk.Ekkor jelzéseink elhagyták a műutat és balra fordultak az Új-hegy szőlői közé. Azonban nem sokáig tekeregtünk a szőlők közt ,.mert ösvényünk egy óriás tölgynél  a Bagoly-hegy erdejébe tért.

Balatonszőlős szőlőhegy

Óriás tölgy az Új-hegyen

A száraz szekérutat ingoványosabb,sáros út váltotta a már kiszáradt Sós-kút környékén jártunk,ahol majdnem benéztünk egy letérést,de szerencsére idejében korrigáltunk és megtalálva a helyes utat egy villanypásztorral körülvett legelőhöz értünk,melyen nagy élet zajlott,lovak s tehenek legelésztek csendesen.

Kiszáradt kút

A lovakrúl,

s a marhákrúl

Rossz minőségű ösvényen kerülgettük a kerítést és a gödröket egészen a Hidegkúti-séd jellegtelen folyásáig. Itt jelzéseink balra fordítottak bennünket és betértünk az Evetes-völgybe.Mindenre számítottunk csak arra nem ami ezután következett.

Hidegkúti-séd

Jellegtelen patak parti ösvényen bandukoltunk a völgyben,mely egyszer csak beszűkült és hatalmas sziklák közt vezetett tovább. Vadregényes pár száz méter következett. Meglepődve csodáltuk a szurdokot,deK.gif  sávjaink egy zsilipnél jobbra tértek és meredek ösvényen szerpentineztünk fel völgyből egy fennsíkra.

Evetes-völgy

Hamisítatlan Balaton-Felvidéki száraz gyepes,fekete fenyveses,ligetes fennsíkon diktálta Kedvenc párom a fergeteges iramot. Csak úgy porzott a lábunk alatt a talaj és még talán a szél is fütyült a talpunk alatt. Ki tudja?

Kapaszkodás közben

Fennsíkon

Több mint 2 km  hosszú, egyenesekkel tűzdelt szakasz után érkeztünk meg Balatonfüred első házaihoz. Ahogy kinyílt a táj, fenséges látvány tárult elénk a városról a Balaton keleti medencéjéről és a Tihanyi-félszigetről.

Érkezés Balatonfüredre

Balatonfüreden már többször túráztunk,így a város bemutatásával most nem foglalkozom, ha valakit érdekel ebben az írásomban találja azt. A Régi temető utca meredek aszfaltján ereszkedtünk le az Árpád-kori  Papsokai templom romjaihoz,ahol most csak egy gyors fotót lőttünk.

Papsokai-templomrom

Felújított malom a Régi temető utcában

Innét továbbra is a Régi temető utca lejtőjén haladtunk,egy felújított vízimalom előtt is elhaladtunk,majd a Siske utcán Füred Ófalusi részén,műemlék házak közt értük el a Kossuth teret.Közben K.gifjelzésünk mellé csatlakoztak aP.gif és a Z.gif  jelzések,így igazi jelzéskavalkád(ritkák az ilyen esetek) mellett haladtunk tovább.  A téren egy néma főhajtás erejéig megálltunk a város egyik Hősi Emlékművénél,majd elhagyva a  Református Templomot,mely most is zárt kapukkal várta a vendégeket,máris megérkeztünk a Balatonfüredi pecsételőponthoz,ahol benyomtuk pecsétjeink az ítinerjeinkbe,azonban a túrának még nem volt vége.

Jelzésorgia

Vetettünk egy gyors pillantást a Vörös Templomra,Balatonfüred egyik jelképére és a Z.gif ok mentén megindultunk végcélunk a vasútállomás felé. Mivel időnk mint a tenger, ezért betértünk egy kézműves pékségbe ahol friss kézműves  pereccel és buktával(szííívás) és kávéval kényeztettük magunkat,mindössze 2000 Huf-ért. Jajj a szívem!!!!!!!!!

Néma főhajtás a Kossuth téren

Az ücsörgés közben kissé elsavasodtunk,így csoszogva keltünk újra útra,kellett jó pár méter mire lábaink felismerték újra ,hogy ismét járni kell.

A Vörös templom

Gyorsan leértünk a vasútállomásra,ahol megváltottuk jegyeink és a meleg váróban bevártuk vonatunk érkezését. Székesfehérvár és Tapolca közt a gyorsvonatokat Csörgők húzzák,míg a személyvonatok BZMoT-ok .Mi személlyel utaztunk,így a csöcsrázónak vagy majomringatónak is hívott szerelvénnyel száguldottunk Zánka-Köveskál vasútállomásig ahol az autót hagytuk.

Nyújtózkodás

Közben a levegő is lehűlt,így kellemetlen volt kiszállni a meleg vonatból a hidegre és a hideg autóba,melyet gyorsan beröffentettünk és haza fele vettük az irányt. Mivel még mindig jól álltunk idővel ezért a Káli-medencén keresztül Tapolcának jöttünk haza.

Balatonfüred vá.

Útközben a jól bevált helyen pótoltuk energia veszteségeinket,közben értékeltük a mai nap túráját. Mivel az örök szerelem a Balaton-felvidék volt a mai túra helyszíne, így természetesen nagyon élveztük még a negatívumok(párás idő,többet vártunk Zádor-vártól) ellenére is. A túra folyamán nagyjából 26 km-t tettünk meg miközben felfele 334 m-t,míg lefele 541 m-t "küzdöttünk "le. Nagyon élveztük a napot!

Délután Zánkán

Hazaérve,stílusosan egy flaska Balaton-felvidéki Feind Cabernet Rose-val jutalmaztuk meg magunkat. Egészségetekre!