KDP. 4. TÚRA 2020.11.20.
ODVAS-KŐ HOTEL BAKONYBÉL
Egykori masiniszták nyomában a Bakony rengetegében
"Tudom,hogy ezt az országot a vasút emelte ki a középkorból,a vasút vitte el a világot a süppedt falvakba,a vasút segített ipart,kultúrát teremteni."
Moldova György; részlet:Akit a mozdony füstje megcsapott 1975
|
a vasúti töltés ma |
Terveinkben a Kék-kör folytatása szerepelt,de az ismert járványügyi helyzet és a szigorítások végett a visszalévő távoli pontokon kérdéses volt a logisztika,így rögtönzött "értekezletünkön" az a döntés született,hogy folytassuk a KDP piros sávján és vessük be magunkat a Bakony hatalmas rengetegjébe. Ma Odvas-kő hoteltől Bakonybélig gyalogoltunk a hegység talán legvadregényesebb részén.
|
az épen maradt hídpillér |
Mesélhetnék bakonyi szegénylegényekről,véres,öldöklő betyár-pandúr csatározásokról, vagy hatalmas főúri vadászatokról,vadászkastélyokról ,de akár régen letűnt ősi kultúrákról,hatalmas földvárakról. Nem , a mai mese egy méltatlanul megszüntetett erdei vasútról fog szólni. Ha ezt a vonalat az esztelen vasútfelszámolás közben nem rombolják le, ma hazánk egyik legszebb,talán a legtöbb turistát vonzó vonalán zötykölődhetnénk a Magas-Bakony érintetlen bükköseiben. Az átgondolatlan közlekedési koncepció figyelmen kívül hagyta az ebben rejlő turisztikai lehetőségeket. Ma már tudjuk,hogy a vonalfelszámolások sok elhibázott döntésen alapultak,de visszaút már nincs.
|
belépés a csodák birodalmába a Gerence hídján |
Történetünk a múlt század tizedik esztendejében kezdődik,ekkor adták át a korra jellemző nagy pompával a Franciavágás-Dióspuszta közti nyúlfarknyi 2 km-es keskenynyomtávú vonalat. A Dióspusztán megtermelt mezőgazdasági árukat lóvontatású szerelvényekkel juttatták el Franciavágás vasútállomásig. Az állomás a Tatabánya-Pápa vonalon található. Személyforgalma soha nem volt jelentős,a teherforgalomban viszont meghatározó szerepet kapott. Az állomást 1915-ben jelentősen fejlesztették,hisz a közelben volt a Monarchia egyik legnagyobb hadifogolytábora. 2007-ben a személyforgalmát megszüntették,a műtárgyakat elbontották,az épületeket lelakatolták. A teherforgalom azonban a mai napig is működik,de nagyon gyér forgalommal. Erdészeti rakódóként használják a kitermelt fa elszállítására.
|
bélyegzés Pápavár -aljánál |
Az 1910-es évek közepén aztán a környék kapzsi főurai és pénzsóvár fakereskedői szemet vetettek a Kőris-hegy érintetlen hatalmas ősbükköseire és szerződés kötettett köztük a kitermelésre. Milch fakereskedő megegyezett a MÁV-val,mint a pálya tulajdonosával, annak használatára és a pályát 13 km hosszúságúra építették ki Dióspusztától Huszárokelőpusztán keresztül a Kőrishegyig. Ekkortól az érintetlen őserdő csendjét fejszecsapkodások és a lovászfiúk ordenáré kurjongatása verte fel amint nógatták az öszvéreket. Hiszen a pályát lóvontatásra tervezték,az üres kocsikat csökönyös öszvérek vonszolták a helyenként 120 ezrelékes emelkedőkön.
|
szűkület Pápavárnál |
A rakódás után a kocsikat párosával kézi fékezővel engedték le Huszárokelőpusztáig. Hát nem volt egy életbiztosítás fékezőként dolgozni,volt is rengeteg kisebb-nagyobb baleset. A forgalom jelentősen növekedett,az érdekeltek a hegység más részére is szemet vetettek,ezért 1923-ban megépült a Huszárokelőpuszta-Móricháza közti 6,5 km-es pályaszakasz is.
|
Móricháza környékén |
|
sorompó a szikla előtt |
Egyes források szerint ezt a pályaszakaszt Witt Lajos erdőmérnök tervei alapján építették. Máshol viszont arról olvasni,hogy az 1898-ban született mérnök csak 1926-tól dolgozott a Pápa-Ugodi Uradalomban,mint erdőrendezési vasút tervezési és erdőgondnoksági vezető állásban. Mindenesetre több vasúti vonal az ő tervei szerint készült el. A második nagy világégés után messzire került szeretett Bakonyától. Előbb Győrben,majd Sopronban dolgozott vezetői,kutatói állásban. 1956-ban emigrálni kényszerül.Az élet Brit Kolumbiába(Kanada) sodorja,ahol a helyi egyetem zoológiai múzeumának kurátora nyugdíjazásáig. 1994-es halálát követően végakaratának megfelelően hamvait ugodi földben helyezték örök nyugalomra.A magaslatot ahonnan csodás kilátás nyílik a Bakony erdőségeire, ,magaslataira, azóta Witt-kilátónak nevezik. A pont a KDP vonaláról érhető el a legkönnyebben.
|
kanyar a sziklásban |
Pár esztendő alatt aztán a vasút szép lassan a Vörös János-séd völgyében Királykaput is elérte. 1928-ban jelentős fejlődés történik,ekkortól az Eszterházy uradalom a Magyar Keményfa RT-nek adta a kitermelés jogát. Az új bérlő első dolga az volt ,hogy egy modern O&K dízelmozdonyt állított üzembe,ami kisebb átalakításokkal egészen 1960-ig szolgált. A kőrishegyi emelkedőn azonban továbbra is "négylábú" mozdonyok szolgáltak.1940-ben az uradalom újra a saját kezébe vette az üzemeltetést,a sikereken felbuzdulva egy újabb O&K mozdonyt(valószínűleg MD-2 típusút) vásárolt,mely egészen 1955-ös selejtezéséig szolgált.
|
fenyves a bükkösben |
A Bakony átellenes,városlődi oldalán is bor-és pálinkaleheletű favágók kurjongatása verte fel az erdőség háborítatlan csendjét. Azzal a különbséggel.hogy a lovászfiúk és öszvérek ordibálása helyett már a kezdetektől vonatfütty és zakatolás hallatszott. Itt a veszprémi püspökség volt a tulajdonos,aki a Veszprém Faipari Vállalattal kötött erdőkitermelési szerződést 1918-ban. Ekkor adták át a Városlőd és Laposok közti 12 km-es vasutat,melyen rögtön egy gőzmozdonyt állítottak szolgálatba. A vontató állomány 1920-ban egy újabb gőzőssel bővült. 1924-ben a szerződés lejárt, ekkor a pályát részben felszedték,további fejlesztésre csak a felek újabb szerződésekor kerülhetett sor. A Vámos-pataktól épített szárnyvonal 1928-ban éri el Farkasgyepűt. 1929-ben a gyógyító erejű bakonyi friss levegőnek köszönhetően tüdőszanatórium épül Farkasgyepűn,az építkezéshez szükséges anyagokat a vasút szállítja a helyszínre. 1939-től pedig a farkasgyepűi fűrészüzem árui érik el a vonalon a MÁV fővonalát Városlődnél.
|
a városlődi pálya szakasza(2014) |
Az élet a stratégiai fontosságú vasúton a második világégés alatt sem állhatott meg,hisz a Bakony kincseire az éppen azt birtokló harcoló feleknek létfontosságú volt. Aztán eljött a várva várt felszabadulás(?) és vele együtt a szocialista tervgazdálkodás is. 1946-ban villant az eszme, a fűrészüzemeket elkülönítették és a két vasutat egyesítették. Először csak üzemviteli adminisztrációs szempontból,de megfogant a két vonal fizikai összekötése is,bár eltérő nyomvonalúak voltak és hiányzott köztük bő 5km pálya is.
|
szurdik |
1947-re a kőrishegyi bükkösök kezdtek kimerülni,ezért és a sok részben elkerülhető baleset miatta a 120 ezrelékes ló(öszvér)vontatású szakaszt leállították és megkezdik a vágányok felszedését. Okos gondolattól vezérelve a pályából mindig csak annyit szedtek fel amit máshol hasznosítani kívántak. Így a lassú haldoklás egészen 1966-ig tartott.
|
pálya a szikla mellett |
|
Királykapunál |
1952-ben építik ki a hiányzó szakaszt Laposok-Pápavár alja és Királykapu közt 760 mm-es nyomtávon.1957-ben az addigi terveket követően kiadták a parancsot: Egyesítünk! Mivel a két vonal nyomvonala más volt ,ezért a 760 mm-es városlődi szakaszt átépítették 600 mm-re. A ténylegesen egyesített vasúti vonal összhossza több mint 36 km lett,legnagyobb emelkedése 40 ezrelék,a legkisebb ívsugara pedig 18 méter volt. A szerpentines vonalvezetésű,a Magas-bakony legszebb részein zakatoló szerelvények pályasebessége 10 km/h lehetett. A már nyugdíjkorba jutó ,kiszuperált O&K dízeleket MD-40 motormozdonyok váltották fel.
|
egykor városlődi vasút,ma műút(2014) |
1961-ben felcsillant a remény,a turisztikai hasznosításra megkezdődik a rendszeres személyforgalom, mely életképesnek bizonyult.1964-re már 13 km-en Franciavágástól Móricházáig röpítik a szerelvények az utasokat a Bakony legszebb részein. Voltak tervek további turisztikai hasznosításra,bővítésre,de az élet a haldoklást hozta el.
|
emelkedik a pálya |
1968-ban a nagy eszme háttérbe szorította a vasúti közlekedést országszerte és a szocialista közlekedési koncepció a közúti személy-és áruforgalmat kezdte favorizálni. Sorra szűntek meg országosan a vasútvonalak és sajnos a bakonyi vasút sem kerülhette el a sorsát. Az új koncepció életbelépésével a MÁV rögtön 1968-ban megszüntette a városlődi rakódót és a rákövetkező évben innét kezdték meg a pálya felszedését.A személyforgalmat egy darabig még engedték,majd előbb Franciavágás-Gerencepuszta viszonylatra korlátozták,végül 1976-ban ezt is bezárták,a síneket felszedték. Ezzel végleg megpecsételve a Magas-Bakony vasútvonalának sorsát.
|
áttörés |
Emlékét csak a megsárgult, épen maradt menetrendkönyvek őrzik. Nyomvonalán ma turista utak futnak. A Vámos-patak mellett az OKT-t járva,míg a Pápavár aljától Gerencepusztáig a KDP-n bandukolva haladhatunk az egykori vasúti töltésen. Figyelmesen haladva felfedezhetjük még a megmaradt hídpilléreket,talpfákat,síndarabokat,betonszegélyeket ,sőt a szerencsések egy-egy sínszeget is fellelhetnek az avarban
Legépebben maradt hídpillérjét a Vörös János-séd völgyében,az Öreg-Kecskeakol-árok torkolatánál fotózhatjuk,vehetjük szemügyre. Királykapunál az egykori munkásszállás és mozdonyszín romjai emlékeztetnek a szebb napokra. Ennyi maradt ebből a legendás vasútból.......
|
mementó |
|
az egykori munkásszálló Királykapunál |
No itt a mesém véget is érne,ha nem vesszük a fejünkbe,hogy végig járjuk a KDP piros sávját. A teljesítés során óhatatlanul eljutottunk ide,hogy koptathassuk Magyar Királyi Turistalábainkat az egykori vasút vonalán a Vörös János-séd völgyében,csodálatos őszi erdőben a sárga ezer árnyalatában játszó avarszőnyegen.
|
Hotel Odvas-kő |
Állandó túratársammal Bakonybélből hajtattunk a ritkás autóbuszjáratok egyikével kora délelőtt a Gerence-patak völgyében megbúvó Odvas-kő hotelig. Lekászálódva a buszról a hotel előtti sziklán felöltöttük szokásos folyékony télikabátunkat,ma egy kupica Irsai párlat került a kupicákba. Rögtön vidámabban tettük meg az első lépéseket.
|
indulás |
A túraútvonalak kereszteződésében a kiépített pihenőnél aztán megismerkedhettünk a bakonyi turistáskodás emblematikus személyével, Meiszner Viktorral,aki a bakonyi Gyilkos-tóhoz igyekezett szokásos pénteki túráján. Jól elbeszélgettünk,eszmét cseréltünk pár métert együtt tettünk meg aztán különváltunk. Az országban szerte-szét járva egyre több ikonikus természetjáróval hoz össze jó sorsunk. Ma egy újabb értékes ,nagy tudású ikonnal ismerkedtünk meg,hallottunk tőle érdekességeket. Úgy váltunk el,hogyha rendeződik ez a pandémia ügy, mindenképpen elmegyünk pár vezetett túrájára,hisz olyan titkok tudója Ő,amit máshol nemigen lelhetünk fel,ismerhetünk meg.
|
Gerence-patak |
A vándorlás során csodásnál-csodásabb helyeket,szurdokokat,áttöréseket érintettünk, egyik ámulatból a másikba estünk ahogy kanyargott alattunk az egykori töltés. A gondolat egyre csak fokozódott bennünk,hogy micsoda kincset hagytak elveszni. Az épen maradt hídpillérnél ma először kacsintott ránk Fortuna Istenasszony, belerúgott kedvesem valami keménybe és hát egy elkallódott rozsdás sínszeget talált.
|
ereklye |
Szomorúan konstatáltam,hogy az ország más részein hódító új divathóbort szeretett Bakonyunkat is elérte. Ez nem más mint a szürkézés. Az esztelen ,átgondolatlan lefestésnek csak egy oka lehet : a pénz. Valószínűleg dupla pénz járhat ezért. Mi indokolná más mint,hogy egy festett jelet leszürkéznek és rögtön fölé v. a következő fára egy új jelzést pingálnak. Miért nem lehet felújítani a régit? Esztelenség,amit csak a kicsit több profit vezérelhet.
|
Dühítő |
Utunk során további csodákat érintettünk,forrásoknál frissítettünk,több barlang mellett hasítottunk el melyekben szegénylegények , betyárok találtak alkalmi menedéket.
|
a Markovics-kút |
|
névtelen forrás Bakonybél határában |
Ma is volt pár izgalmas patak átkelés hevenyészett gázlókon,de ezek mindig érdekes szint visznek az útjainkba.Több,évezredes földvárat is érintettünk (Tevel-vár,Pápavár),de ezek más történetek,talán egyszer erről is mesélhetek.
|
Tevel-vár |
|
csak óvatalosan |
|
szeansz |
A Pápavár-aljánál érzékeny búcsút intettünk a piros sávnak,ott majd legközelebb folytatjuk. Itt tartottuk meg a szokásos csúcscsoki szeanszunkat,mivel számításaink szerint ma már nem hágunk magasabbra.A kereszteződésben a nagy Kékre váltottunk és kellemes gerincvándorlásban értük el a Mészégetőt ahonnét vetettünk volna egy pillantást Bakonybélre madártávlatból,de ezt a párás idő meghiúsította.
|
a monostor 2014-ben... |
|
és napjainkban |
Nem maradt más hátra mint a piros plusszon lerongyolni a Magas-Bakony hegyei közt megbúvó ezeréves településre,a bencések egyik központjába. Már a monostornál jártunk,amikor arra gondoltam leállítom a telefonom applikációját. Mint a villám hasított belém: A TELEFONOM! Kilyukadt a zsebem amiben tartani szoktam! Pörögtek a kerekek mindkettőnk fejében hol is néztem meg utoljára? A Mészégetőnél!
|
a Mészégetőnél 2014-ben |
Nincs más hátra,mint uzsgyi vissza a P+-on. Mivel első menyasszonyom hegyre fel (is) lényegesen gyorsabb, Ő ment előre,minden perc számíthat. Fortuna Istenasszony ma másodszor kacsintott ránk,a telefon ott volt Mészégetőnél az avarban. Gördültek ám a kövek előbb kedvesem,majd nemsokára én is felvertem a csendet,állítólag még a faluban is lehetett hallani a zúgásukat.
|
Bakonybél a Som-heggyel madártávlatból 2014-ben |
Eufóriában ereszkedtünk vissza,autóba pattantunk és haza felé fordítottam azt a bizonyost. Otthon a szokásos jutalom várt bennünket,amire búzasör-törköly kombóval alapoztunk!
|
alapozás |
A pandémia alatt zárva tartanak az étkezőhelyek,így kedvenc pizzériánkból rendeltünk ma egy óriás pizzát,amit jó étvággyal be is dörgöltünk. Ezután jöhetett a jól megérdemelt jutalom,mely ma a BB új terméke egy üveg Spumante Demi sec volt!
|
egészségetekre! |
Írta: Soós Lajos
Fotó: Soós Margit
Térkép és szintrajz:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése