2014. március 16., vasárnap

OKT 7.túra 2014.márc.10. Kőszeg(Hősök kapuja)-Abláncmajor(Csárda)

Tavaszi nagy túránkat 4 naposra terveztük ,ezalatt megszerettük volna csinálna (sikerült) a RP-DDK Bozsok-Irottkő szakaszát és az OKT Kőszeg-Csényeújmajor etapot. Három egész napos túrát iktattunk be és a 3.-ik napon terveztünk egy pihenős napot,amikor kőszegi városnézés,ausztriai kirándulás és,hogy legyen túra is a Velem-Szt.Vid kápolna emblematikus útvonalat jártuk be.

Ezt az időszakot napokra bontva fogom leírni,annyi eltéréssel,hogy a második nap túráját két részre(OKT és RP-DDK)bontom.

Első napi tervünk szerint kora reggel indultunk és a kőszegi érkezés után elindultunk Abláncmajorig lejárni a mai nap adagját.

Ahogy terveztük reggel 8 órára meg is érkeztünk ,gyorsan kerestünk egy nem fizetős parkolót ,rövid készülődés után a Jurisics téren kezdtük a túrát.
A Hősök kapuja

A kék- a Táncsics utcán kivezetett bennünket a Gyöngyös-patakhoz,egy parkba,melyben felfedeztük a legnagyobb magyar emlékművét
Széchenyi emlékmű a Gyöngyös partján

melyet 1884.-ben  állíttattak a  helybéli polgárok.Kár,hogy egy kicsit  el van dugva. Pár perc alatt kiértünk a várost elkerülő 88-as főútra,melyen átkelve megkezdtük a kellemes emelkedőt. Itt a túra útvonala együtt halad a Mária Úttal(zarándok út)  mariaut.hu/‎   ,melynek egyedi jelzőtáblái
Első találkozás a Mária úttal
Útjelzés
jól kiegészítik egymást az OKT kék- jelével.
  A zarándokút a  négy nap során többször keresztezte és többször együtt is halad az mi jelzéseinkkel.Az út végig erdők közt halad és hol lankásabban,hol meredekebben emelkedik egész a határkövekig.
A Vasfüggöny nyomvonalán
A határt itt 1922.-ben jelölték ki,mely dátum remekül látszik a köveken.Felérve a határhoz az út jobbra fordul és végig a volt vasfüggöny vonala mellett halad,melynek nyomai jól kivehetők,láthatók.Észrevenni futóárkokat is az erdőben .Meg kell említeni az un. dózerutakat
Nyiladék
,melyek kimondottan jó minőségűek,néhány alsóbb rendű aszfaltos út sincs ilyen minőségű. Ezek végig behálózzák a környék erdeit(is).Ezeket az utakat állítólag a Néphadsereg építette,de ma is jó hasznát veszik a környékbeliek.Meg is fogadtam,hogy ha úgy lesz időm ide visszajövök kerekezni egyszer,kiváló terep egy kis montyzásra.   A környéken is folyt a fakivágás,sajnos ennek néha a jelek
Valahonnét hiányzik
is kárát látják,talán megérjük egyszer,hogy az erdészek nagyobb figyelemmel lesznek irántuk.

Jó 4 km-es gyaloglás utána kőszegi-erdő nyiladékain kiértünk a horvátzsidányi műút kereszteződéséig ,az úton idáig jók voltak a jelzések,egyedül amit itt is hiányoltam,hogy nem minden kereszteződésben volt jel és sokszor jó 3-400 m.után "jöttek" csak meg. Átkelve  a műúton elértünk egy tisztást,ahol elhagyott katonai objektumok(határőrségi) romjai vannak
Lőszerraktár
.Valamilyen előretolt őrs lehetett,de még mindig jó a teteje és ha valakire itt érik az este még szállásnak is használhatja,ha van hálózsák. A következő 3 km. ,melynek nagy része szintén nyílegyenes és sík,de az erdő látványa ,nyugalma bőven kárpótol.Sok helyen látni erdei itatóul szolgáló pocsolyákat,melyek körül rengeteg vadnyomot lehet felfedezni.A mai nap is láttunk előttünk átfutó őzeket.A hosszú egyenes végén kiérünk a képes kereszthez
Képes kereszt az útketeszteződésben
,melynél balra kell fordulni,tovább az erdőben.Itt találkozik a mi jelzésünk a P- -al.

Innét tovább visz az utunk,végig erdőben,hol jó,hol kevésbé jó jelzettség mellett.Nemsokkal a kereszt után van egy 4-es kereszteződés ahol semmi jel nincs,de egyenesen kell menni és csak kb 500 m után jön az első.Jó han segédeszköz nálunk(térkép,GPS) .Kb. 5 km után a kék- letér balra(mindenképp érdemes erre menni)  az Ilona völgybe és az Ilona várhoz. www.varbarat.hu/varak/ilonavar_t.htm
Az Ilona vár árkai
                                                                                                                                                                     Lefelé  komoly lejtón érjük el a völgy alján futó patakot,melynek a partján haladunk tovább.Útközben több kisebb-nagyobb forrás ,ér keresztezi az utunk.Nagyon szép természeti közegben vezet itt az út,néha csak ösvény van,amit kimondottan csak a kéktúrázók taposhattak ki,más elég ritkán járhat erre.Egy rövid kapaszkodás után visszatérünk az elhagyott szekérútra,majd pár méter után meglátjuk balra az erdőben a magányosan álló Ilona szobrot  www.kozterkep.hu/~/19088/Szent_Ilona_szobor_Tomord.htm
Magányosan az erdőben
.Megható látvány. A letérést jelző táblát ne keressétek,mert nincs.
 Innét "befutottunk" Tömördre ,ahol nincs  kocsma és bolt is csak de.10-ig.Úgyhogy frissítő legyen nálatok,de a völgyben lehet forrásvizet venni. Megpihentünk és frissítettünk a templom
Tömörd,rk. templom
melletti bélyegző helyen,ahol nagyon kellemes pihenőhely is található. A bélyegzőből kettő is van,egyik jobb mint a másik.
   A pihenés alatt,mivel szakaszhatárnál vagyunk kiértékeltük az eddig megtett utat és megdicsértük magunkat,megállapítottuk,hogy megérdemeltünk volna egy sört,de hol?
 Kőszegtől idáig 16,29 km-et jöttünk   3h17p altt, 4,87 km/h átlaggal.

Tovább indulva felkaptattunk a falu főutcáján,a faluvégén lencsevégre kaptuk a Chernel Udvarházat
Talán felújítják rövidesen
,mely megérdemelné a felújítást,már Rockiék is így találták,Ők is reménykedtek egy mecénásban,de az úgy látszik késik.  További emelkedő után beérünk egy négyes kereszteződésbe ahol szintén semmi jel(!),kis segítség és megyünk tovább egyenesen,a kék szokás szerint megint csak 4-500 m után kerül elő,utána már jó a jelzettség.Vajon miért van ez így? A kereszteződés után egyenesen folytatódik az út,majd elkezd lejteni és kb. 3 km után beérünk az egykor szebb napokat látott Kincsédpusztára
Az enyészet az úr
,hol most is látszik valami tevékenység nyoma,de inkább az enyészet az úr. A puszta után jobbra fordul az út majd 300 m.után balra ahol egyenesen halad,nagyon sokáig először szántások közt,majd erdőben.Egy idő után becsatlakozik a Mária út is,mely a mai szakasz végéig elkísér.A szekérút egy idő után eltűnik,benőtte a dzsindzsa,
Bozótban...
de hála a kéktúrásoknak és a zarándokoknak járható ösvény van,de aki akarja jobbról a mezőn kikerülheti párhuzamos az ösvénnyel. Kiérve a bozótosból beérünk az erdőbe és kanyarogva haladunk a célunk felé.Itt az út végig virágos erdőben vitt,a kora tavaszi virágokat szinte kaszálni lehet. Így érünk el az Ablánc patak partjára,melyen egy rozoga fahídon kelünk át,elérve a patak"duzzasztóját"
Duzzasztó mű
,mely enyhén szólva is kezdetleges.Innét kb.300 m.után érünk a jobb sorsra érdemes Vándortáborhoz
A szellem csárda
és Csárdához. Lekapjuk még Erzsébet Királyné fáit.
Királynéi fák
Kiértékeljük a Tömördtől megtett szakaszt,ahonnét 9,51 km-t tettünk meg  2h4p alatt,mely 4,6 km/h átlagot jelent. Most döbbentünk rá,hogy a busz amit kinéztünk másfél óra múlva jön,ráadásul pad sincs a buszváróban.Stoppolni próbálunk,de reménytelen. Lassan belenyugszunk a sorsunkba mikor az ellenkező irányból jön egy busz és látva tanácstalanságunk megáll,mondja Szombathelyre megy és ott van átszállási lehetőség Kőszeg fele.Elmondja,hogy a vasútállomásnál
Szombathely vasútállomás
szálljunk le,mert akkor biztos elérjük a csatlakozást.Beérve még azt is megmutatja melyik megállóban várjuk.A mai világban nagyon kevés ilyen segítőkész emberrel találkozni. A buszvezető a Zala Volán alkalmazottja volt és a Keszthely-Bükfürdő vonalon jár. Köszönjük!

Így mire a járatunk Abláncmajorból indult (15,17) már leszálláshoz készülődtünk Kőszeg vasútállomáson bélyegezni,ahol szintén egy nagyon kedves,méretes bajszú, jó kedélyű vasutas vidáman nyomta a GySEV-es bélyegzőt a füzetbe.Elanekdotáztunk vele,kiderült Ő is túrázik,sőt a Kőszeg környékén túrákat is vezet.
 Miután végeztünk elmentünk enni a Kék Huszárba,ahol jó áron tudtuk kielégíteni vágyainkat.Kérésre adnak turista menüt is ,nagyon kedvező áron.
  Ezután már csak a szállás elfoglalása volt hátra.A Sziget Vendégházban vettünk ki apartmant,hol igazán jól éreztük magunkat. a szállás közvetlen a kék útvonalán van,nagyon takaros és igazán kedvező árakkal várja a vendágeket.Mindenkinek csak ajánlani tudjuk.
   A tulaj elérhetősége: Gellén Ágnes +36203675083

Még több kép:https://picasaweb.google.com/103760014976474328259/OKTKoszegAblancmajor?authkey=Gv1sRgCNqCyu-syobdmAE
Térkép és szintrajz a szakaszról: